فرانسه در برجام می‌ماند

فرانسه در برجام می‌ماند
دوشنبه 24 ارديبهشت 1397 - 00:52

وزیر خارجه فرانسه گفته که کشورش می‌خواهد در توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند و این توافق هنوز می‌تواند کارساز باشد.

العالم - اروپا

به نوشته رویترز، لودریان در جمع خبرنگاران در «دوبلین» گفت: «ما فکر می‌کنیم که مبارزه برای منع اشاعه هسته‌ای مهم است و این توافق به معنی آن است که منع اشاعه ممکن است، زیرا ایران مسیر رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای را طی نخواهد کرد».

وی اضافه کرد: «ما طرف‌های ذی‌نفع در توافق وین هستیم و قصد داریم طرف‌های ذی‌نفع باقی بمانیم».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

حسن روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

مقام‌های کشورهای اروپایی با لحنی تند از تصمیم آمریکا انتقاد کرده‌ و از قصد خود برای حمایت از شرکت‌هایشان در برابر تحریم‌های آمریکا خبر داده‌اند. این تهدیدهای لفظی هنوز با اقدامات عملی همراه نشده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها