در دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه؛

ظریف: ایران درباره راه‌های همکاری در قالب 1+4 در برجام بحث خواهد کرد

ظریف: ایران درباره راه‌های همکاری در قالب 1+4 در برجام بحث خواهد کرد
دوشنبه 24 ارديبهشت 1397 - 11:44

وزرای امور خارجه روسیه و ایران در نشستی مشترک ضمن تأکید بر حفظ برجام به دنبال راههای ادامه همکاری در زمینه برجام در قالب گروه 1+4 هستند.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفر برجامی‌اش پس از خروج آمریکا از برجام در مسکو به سر می‌برد، در دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود عنوان کرد: برای دومین بار در دو هفته در مسکو هستم و از مهمان نوازی شما متشکرم.

وی افزود: از موضع صریح فدراسیون روسیه درباره برجام و حمایت از آن بسیار خوشحالم، متاسفانه مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافقات جهانی برای رژیم آمریکا تبدیل به عادت شده و دیروز هم با حرکت خطرناک این رژیم درباره قدس مواجه بودیم.

 ظریف عنوان کرد: این نشانگر نیاز جامعه بین‌المللی است که از حقوق و مقررات بین‌المللی حراست کند.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به لاوروف بیان کرد: بعد از مذاکراتی که با شما و سایر دوستان داشتیم تصمیم گرفتیم که بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام فرصتی را برای دیپلماسی بگیریم.

وی با بیان اینکه برجام براساس یک موازنه بین تعهدات طرف ایرانی و بیشتر اروپا و آمریکا بنا شده و با خروج آمریکا این موازنه به هم می‌خورد، عنوان کرد: باید ببینیم چگونه منافع مردم ایران تضمین می‌شود. به همین خاطر گفت‌وگوهای بسیار مثبتی را در پکن با آقای وانگ یی داشتم و امروز هم خوشحالم  شما علی‌رغم برنامه سنگینی که دارید و مهمان خارجی دارید، وقتی را در صبح زود خالی کردید که با هم گفت‌وگو کنیم.

ظریف با اشاره به سفرش به بروکسل ادامه داد: بعد از اینجا با خانم موگرینی و سه وزیر اروپایی ملاقات خواهیم کرد. هدف نهایی ما از این مذاکرات اطمینان و گرفتن تضمین از این است که منافع مردم ایران که در برجام تضمین شده، حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه برای ما بسیار امیدبخش است و امروز امیدوارم با شما راجع به جزییات بیشتری و همینطور نحوه همکاری 1+4 صحبت کنیم.

لاوروف نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: کاملا موضع جمهوری اسلامی برای حفظ منافع ملت ایران را درک می‌کنم و تأکید می‌کنم هم روسیه و هم چین و سایر طرف‌های برجام نیز در این توافق منافع دارند و امروز درباره حفظ منافع اعضای برجام که توسط شورای امنیت تصویب شده صحبت می‌کنیم و باید با هم در این زمینه تلاش کنیم.

در این دیدار طرفین در گفت‌وگویی مفصل در خصوص ابعاد حقوقی، اقتصادی و سیاسی خروج آمریکا از برجام راهکارهای پیش رو را بررسی کردند.

ظریف با اشاره به اینکه لازم بود موضوع به صورت همه جانبه بررسی شود، افزود: تصمیم گرفتیم فرصتی را به دیپلماسی بدهیم تا منافع همه ما تضمین شود. منافع همه ما در این است که ایران و سایر کشورها آزادانه و راحت و بدون دخالت بی‌جای آمریکا همکاری اقتصادی داشته باشند.

سرگئی لاورف هم با تاکید بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام به تعهدات خود، لزوم پیدا کردن سازو کارهای لازم برای تداوم برجام و تضمین منافع ایران و دیگر طرف‌ها را یادآور شد.

در این دیدار آخرین تحولات سوریه، رژیم حقوقی دریای خزر و موضوع فلسطین و اقدام غیر مسئولانه آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس شریف نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها