دسیسه بزرگ سعودی‌ها برای جابه‌جایی قدرت در AFC

دسیسه بزرگ سعودی‌ها برای جابه‌جایی قدرت در AFC
دوشنبه 24 ارديبهشت 1397 - 13:55

عربستان و هم پیمانانش پروژه جدیدی را آغاز کردند و به دنبال جابه جایی قدرت در کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند.

العالم _ عربستان سعودی

در چند ساله گذشته ورزش و مخصوصا فوتبال به طرفی را دارد می رود که به نظر می رسد سیاست حرف اول را می زند.  سردمدار سیاسی کاری در زمینه ورزش بدون شک در منطقه غربی آسیا سعودی‌ها هستند. اولین قدم عربستان برای ایجاد تغییرات در زمینه ورزش پس از قطع رابطه سعودی ها با ایران کلید خورد.

*پروژه شکست خورده «زمین بی طرف»

«زمین بی طرف» واژه ای بود که عربستان به دایره المعارف فوتبالی تزریق کرد و در این چند سال گذشته با اعمال نفوذ و لابی های گسترده با دلارهای نفتی موفق شد این واژه  را در آسیا تثبت کند و هر موقعه دلش خواست با بهانه های واهی به این واژه من درآوردی پناه ببرد. اگر چه سعودی ها در این پروژه عظیم و گسترده خود در آسیا در قبال ایران تاحدودی موفق شدند اما اعمال نفوذ آنها در قبال قطر، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ فایده نداشت و شکست بزرگی به همراه هم پیمانانش خورد.

*علت تنش سعودی ها با شیخ سلمان چیست؟

این شکست بزرگ سعودی ها از قطر معادلات را بهم زد و آنها مقصر اصلی این ناکامی را کسی جز شیخ سلمان، رئیس بحرینی AFC نمی دانستند. شیخ سلمان به خاطر هجوم های گسترده سعودی ها کم کم خودش را به طرف قطری ها متمایل کرد. به خاطر نفوذی که قطری ها در شرق آسیا به خاطر حق پخش داشتند، او بهترین گزینه پیش روی خود را قطر دانست. البته نقش کلیدی ایران را نیز نباید در این بین فراموش کرد چون اگرچه نفوذ ایران در AFC به اندازه عربستان نیست ولی یکی از قدرت های فوتبال آسیا است و شیخ سلمان متحد شدن با ایران و قطر به همراه ژاپن به عنوان نماینده قدرتمند شرق آسیا را ترجیح داد.

*کلید خوردن تغییر قدرت در AFC(تاسیس فدراسیون من درآوردی)

خشم سعودی ها از شیخ سلمان که اکنون برای آنها مهره سوخته به شمار می آید، آنها را به این فکر انداخت تا توازن قدرت را در AFC بهم بریزند و شروع به یار کشی کنند. اولین اقدام عربستان روز گذشته کلید خورد. فدراسیون من درآوردی با نام «فدراسیون جنوب غرب آسیا»! یارکشی اولیه سعودی ها با ۹ کشور آسیایی از جملهکویت، بحرین، امارات، یمن، پاکستان، هند، بنگلادش، سریلانکا و مالدیو بود. با نگاه به ۹ کشور هم پیمان سعودی متوجه می شوید که هیچ کدام از این کشور به غیر از امارات نفوذ چندانی در AFC ندارند ولی رای آنها می تواند برای سعودی ها در آینده سرنوشت ساز باشد. ایجاد  فدراسیونی به این عنوان بوی دسیسه سعودی ها برای تغییر قدرت به نفع خودشان را می دهد. عادل عزت، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان که به عنوان رئیس این فدراسیون من درآوردی سعودی ها گماشته شد در شرایط کنونی بهترین گزینه برای جانشینی شیخ سلمان در AFC است.

*نقش شبکه بین اسپورت قطر در تعیین رئیس جدید AFC

شبکه بین اسپورت قطر بدون شک مهمترین فاکتور برای تعیین رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا است. این شبکه قطری حق پخش لیگ قهرمانان آسیا در منطقه خاورمیانه و حق پخش جام جهانی ۲۰۱۸ را در این منطقه را دارد و بدون شک وزنه سنگینی برای قطری ها و هم پیمانش در این رقابت سخت با سعودی ها است. کشورهای شرق آسیا بیش از ۷۰ درصد درآمد خود را از حق پخش به دست می آورند و نفوذ بین اسپورت در میان کشورهای شرق انکار ناپذیر است. این نفوذ زیاد می تواند در رقابت بزرگ پیش رو برای انتخاب رئیس AFC تاثیرگذار باشد. شیخ سلمان با هم پیمان شدن با قطری ها می تواند با اعمال نفوذ آنها در منطقه شرق و حتی برخی از کشورهای غربی بار دیگر بر منصب قدرت بنشیند.

*نقش کلیدی ایران برای شکست سعودی ها

بدون شک ایران به همراه هم پیمانان خود مثل عراق، سوریه و چین می تواند نقشی موثر را در انتخاب رئیس AFC خواهد داشت تا برنامه های سعودی طبق میل آنها پیش نرود. آراء شرق آسیا توانایی خنثی کردن دسیسه بزرگ سعودی ها را دارد و باید منتظر ماند که قدم های بعدی عربستان و هم پیمانش برای این پروژه بزرگشان چه خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها