کره شمالی تخریب سایت آزمایش اتمی‌ را آغاز کرد/ سران دو کره فردا دیدار می‌کنند

کره شمالی تخریب سایت آزمایش اتمی‌ را آغاز کرد/ سران دو کره فردا دیدار می‌کنند
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 10:20

یک خبرگزاری روسی به نقل از یک گزارش دانشگاه «جانز هاپکینز» نوشت کره شمالی برخی ساختمان‌ها و تجهیزات سایت آزمایش اتمی‌اش را آغازکرده است و تخریب نهایی با حضور خبرنگاران خارجی در ماه جاری انجام می‌گیرد.

العالم _ آسیا

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی از چند روز قبل تخریب سایت آزمایش اتمی «پونگی ری» را آغاز کرده است.

به نوشته خبرگزاری تاس، گزارش گروه متخصصان دانشگاه «جانز هاپکینز» که یک دانشگاه قدیمی تحقیقاتی آمریکایی است، نشان می‌دهد چندین ساختمان کلیدی در قسمت‌های شمالی، غربی و جنوبی سایت ویران شده‌اند. همچنین ریل‌های گاری‌های باری برداشته شدند.

ویرانی نهایی سایت احتمالا زمانی انجام خواهد گرفت که خبرنگاران خارجی حضور دارند و تخریب نهایی شامل فروریختن تونل و تمامی تجهیزات نظارتی خواهد بود.

خبرگزاری رویترز هم نوشت، سران دو کره روز شانزدهم می (فردا) با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. طرفین درباره اقدامات کره شمالی برای خلع سلاح اتمی گفت‌وگو خواهند کرد.

دیدار فردا مانند دیدار ۲۷ آوریل سران دو کره در روستای آتش‌بس مرزی برگزار می‌شود و احتمال می‌رود که این دیدارها به روابط سرد هفت دهه‌ای میان دو کره پایان دهد.

وزارت خارجه کره شمالی پیش از این اعلام کرده بود در ماه می سایت آزمایش اتمی پونگی ری را بین روزهای ۲۳ تا ۲۵ ماه می با حضور رسانه‌های خارجی، تخریب کند ولی تاریخ دقیق آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

مقرر شده است سران کره شمالی و آمریکا در روز ۱۲ ماه ژوئن در سنگاپور ملاقات کنند و کره شمالی قصد دارد پیش از این دیدار، سایت اتمی خود را تخریب کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها