مذاکرات نهم آستانه؛ محورها و نکات

مذاکرات نهم آستانه؛ محورها و نکات
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 16:03

پایتخت های کشورهای منطقه در حال پیگیری مذاکرات آستانه هستند و در این مذاکرات اهداف و تمایلات گروه های مسلح و کشورهایی که تعهد داده بودند از طریق گروه های وابسته به تروریست ها در ادلب مبارزه کنند نیز بررسی خواهد شد.

العالم _ سوریه

مذاکراتی که ایران و روسیه واقع گرایانه و قدرتمند  پس از دستاوردهای ارتش سوریه با عنوان سوریه یکپارچه  به عنوان مرحله ای اساسی که راه را برای مذاکرات آستانه باز کرد، شرکت کردند که در صوررت پیروزی ، فرایند سیاسی واقعی برای پایان دادن به بحران سوریه  پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

نشست های پشت هم و همزمان، برجسته ترین صحنه های  مذاکرات برای روز دوم و در پایتخت قزاقستان بود، اما مهم تر از همه بررسی پرونده جنوب سوریه بود. 

شبکه العالم بر اساس اطلاعات ویژه تاکید دارد، مساله  گذرگاه مرزی سوریه و اردن مطرح شود که از دولت اردن نیز درخواست می شود نقش مثبتی در این چارچوب بازی کند. 

این اطلاعات حاکی است هیات  روسیه خواهان جلوگیری از ورود سلاح و قاچاق از طرف اردن به خاک سوریه شده تا  عملیات نظامی در مناطق افراد مسلح در ریف درعا انجام نشود.

 بر اساس اعلام این منابع تلاش می شود توافقی برای خروج افراد مسلح از مناطق جنوبی سوریه مانند توافق الرستن در شمال حمص برای ورود پلیس نظامی روسیه یا پلیس سوریه منعقد شود به  شرط اینکه گروه های ملسح، سلاح خود را تحویل دهند و مرزها از سوی اردن بسته شود و گذرگاه مرزی اصلی اردن و سوریه نصیب مسدود شود.

این منابع افزودند: مناطق باقی مانده کاهش تنش از مهم ترین محورهای مذاکره بود بر اساس اطلاعات ویژه ،مناطق کنترل ترکیه در ادلب تعیین خواهد شد که درخواست هیات ترکیه نیز بوده زیرا این هیات تعهد داده بود با افراد مسلح موجود در این مناطق با  جبهه النصره مبارزه کند.

هم چنین مناطق نظارت وابسته به ترکیه  و ارتش سوریه با همکاری ایران  تعیین خواهد شد.

طبعا این اطلاعات  پس از نشست های هیات های شرکت کننده در این مذاکرات که آغازش نشست سه جانبه با حضور کشورهای ضامن برای بررسی نتایج  دیدارهای دوجانبه دیروز به بار نشست.

هیات سوریه نیز دو نشست با هیات ایرانی و دی میستورا برگزار کرد .

هیات گروه های مسلح نیز دو نشست با هیات ترکیه و روسیه برگزار کرد و قرار است مذاکرات نهم آستانه امروز با صدور بیانیه پایانی در ساعت 3 به وقت آستانه به پایان برسد.

در همین راستا این منابع ویژه اعلام کردند احمد طعمه رئیس هیات گروه های مسلح ،هیات همراه گفته اولین مساله در مذاکرات تکمیل انتشار مراکز دیده بانی ترکیه در استان ادلب است  که نکته بسیار مهمی  است.

این منبع افزود: احمد طعمه و هیاتش در صدد برقراری آتش بس گسترده و نهائی در ادلب اهستند تا منطقه کاهش تنش به منطقه آتش بس تبدیل شود.
این منبع افزود ایمن العاسمی عضو هیات مخالفان و سخنگوی گروه های مسلح سوریه نیز  پیامی به افراد مسلح حمص برای لغو توافق ریف شمالی حمص تا زمان پایان نشست آستانه صادر کرده است.

این منابع افزودند  تاخیر در ورود کاروان های افراد مسلح به ادلب شاید به دلائلی باشد که العاسمی بیان کرده است. 

این منابع افزودند:"فاتح حسون " سرهنگ فراری و عضو گروه های مسلح در مذاکرات آستانه 9، معتقد است  مذاکرات آستانه تنها گزینه آنان نیست  بلکه فرصتی سیاسی است که می تواند دستاوردهایی داشته باشد مانند حذف  صفت تروریستی از گروه های مسلح و کشاندن روسیه و دولت سوریه به مذاکرات به جا یگزینه نظامی که بر ان اصرار دارند.


217.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها