گفت وگوی ظریف با همتای بلژیکی درباره آینده برجام بدون آمریکا

گفت وگوی ظریف با همتای بلژیکی درباره آینده برجام بدون آمریکا
سه شنبه 25 ارديبهشت 1397 - 17:10

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای رایزنی درباره ادامه توافق هسته ای به بروکسل پایتخت بلژیک سفر کرده است، با دیدیه ریندزر همتای بلژیکی خود نیز دیدار و گفت وگو کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

اقدام اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام و آینده این توافق هسته ای بدون آمریکا، از جمله مواردی بود که وزرای خارجه دو کشور در خصوص آن گفت وگو کردند.
ظریف پیش از این با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در محل شورای اروپا درباره برجام دیدار و گفت وگو کرد. او پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: در این دیدار، بر ضرورت اجرای کامل برجام توسط تمام طرف های باقیمانده، ارائه تضمین به ایران برای بهره مندی از منافع برجام و اینکه تضمین بشود این بهره مندی ها نظر مشترک ایران و اتحادیه اروپا می باشد، تاکید شد.
ظریف اظهار داشت که درباره نحوه اقدام و چگونگی رسیدن به تضمین ها، کارها شروع شده است.
وی تصریح کرد: برجام دارای منافع برای تمام طرف ها است و ما بایستی اطمینان حاصل کنیم که یک کشور با خروج غیر قانونی اش نمی تواند از این اقدام منفعتی ببرد.
وزیرخارجه کشورمان بعد از ظهر امروز قرار است در نشستی با حضور وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کند.
همزمان با سفر ظریف به بروکسل برای انجام مذاکراتی سونوشت ساز با مقام های اروپایی درخصوص برجام ، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که ادامه حیات برجام به هنر و توانایی اروپایی ها برای محافظت از شرکت های تجاری خود در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بستگی دارد. 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم روز سه شنبه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، از ادامه همکاری های این اتحادیه با ایران در بخش انرژی به رغم احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا خبر داد. 
این دیدار در راستای رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در پی اعلام خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، وزارت خارجه رایزنی ها برای ادامه برجام بدون آمریکا را در دستور کار قرار داده است.
پیش از این رییس جمهوری در تماس های تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خواستار تضمین دقیق، صریح و مشخص منافع تهران در برجام شد و از اتحادیه اروپایی بویژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تامین و تضمین منافع ایران در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، اعلام کنند.

پربیننده ترین خبرها