ظریف: اعضای باقی‌مانده برجام باید منافع اقتصادی ایران را تضمین کنند

ظریف: اعضای باقی‌مانده برجام باید منافع اقتصادی ایران را تضمین کنند
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 00:54

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر لزوم تضمین منافع اقتصادی ایران در برجام، گفت باید در فرصتی کوتاه مشخص کرد که آیا کشورهای باقی مانده در برجام می‌توانند چنین تضمینی ارائه دهند یا نه.

العالم-ایران

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه تأکید کرد که اعضای باقی‌مانده در برجام باید تضمین کنند که ایران از منافع اقتصادی مشخص شده در برجام بهره‌مند می‌شود.

وی که پیش از دیدار با وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بروکسل، در جمع خبرنگاران گفت: «مزایای اقتصادی کاملا روشنی وجود دارد که در برجام مشخص شده‌اند که مردم ایران باید دریافت کنند تا تعادلی که در برجام ایجاد و به دقت درباره آن مذاکره شده بود پابرجا بماند. باید ببینیم که آیا اعضای باقی‌مانده برجام می‌توانند آن منافع را برای ایران فراهم آورند

ظریف افزود: «داریم روندی را آغاز می‌کنیم. روندی که باید بسیار فشرده باشد. وقت زیادی نداریم. باید در چارچوب زمانی‌ای که رئیس‌جمهور [روحانی] تعیین کرد، که چند هفته است، به نوعی از تضمین برسیم که این منافع می‌تواند برای ایران تضمین شوند. می‌خواهیم ببینیم که آیا اراده سیاسی‌ای که از سوی دیگر اعضای برجام ابراز شده می‌تواند به اقدامات مشخصی تبدیل شود یا نه. خواهیم دید.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج و تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده پیش از توافق هسته‌ای را احیا کرد. آمریکا به شرکت‌های اروپایی 3 تا 6 ماه برای ترک بازار ایران زمان داده، اما کشورهای اروپایی که برجام را عنصری اساسی برای امنیت خود توصیف کرده‌اند، می‌گویند در تلاش هستند تا این توافق را بدون آمریکا حفظ و منافع شرکت‌های اروپایی همکار با ایران را تضمین کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است ساعتی دیگر در بروکسل با ظریف دیدار کنند. ایران تأکید کرده است در صورتی در توافق هسته‌ای باقی می‌ماند که اتحادیه اروپا بهره‌مندی کامل ایران از منافع مورد انتظار برجام را تضمین کند.

پربیننده ترین خبرها