ظریف: ما دنبال خیالبافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند

ظریف: ما دنبال خیالبافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397 - 12:09

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه نشست بروکسل پایان کار نیست و چند هفته‌ پرکاری پیش رو داریم، گفت: ما دنبال خیال بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از عزیمت به تهران و در پایان سفرش به بروکسل در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوها و توافقات حاصله در نشست بروکسل پرداخت و گفت: این مذاکرات شرو ع بود، ولی مشخص شد آنچه باید انجام شود تمرکز بر برجام است و اینکه چگونه اروپا می‌تواند برخی از اقداماتی که خانم موگرینی در بیانیه‌اش مطرح کرد که اقداماتی است که باید فوری‌تر و ظرف هفته‌ آینده انجام شود، منافع ایران از برجام را تضمین کند.

وزیر خارجه با بیان اینکه این اقدامات فعلا فهرستی از کارهایی است که باید انجام شود، خاطرنشان کرد: اینها نیاز دارد عملیاتی، جزیی و ریز شود و براساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم چه مقدار منافع ایران را تضمین می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شروع خوبی بود، مشخص شد که برجام یک مجموعه مستقل است و ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد و تعهدات کشورها در برجام مستقل از سایر موضوعات است و باید این تعهدات انجام شود، اگر قرار باشد که برجام ادامه یابد.

ظریف خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم برای شروع اقدام مناسبی بود و پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد، اما این  پایان کار نیست تصمیم گرفتیم از ابتدای هفته آینده رایزنی‌ها را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها امشب اجلاس سران دارند و یکی از موضوعات اجلاس سران، برجام خواهد بود و در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند، اظهار داشت: از هفته آینده جلسات فشرده کارشناسی در داخل اروپا و در مشورت با ما انجام می‌شود تا ما اطمینان حاصل کنیم اقداماتی که می‌کنند از نظر ما کفایت می‌کند.

ظریف با اعلام اینکه جمعه آینده اجلاس کمیسیون مشترک هر پنج کشور و ایران در وین برگزار می‌شود، گفت:  نشست 1+4 یا 2+3 و بدون آمریکا تشکیل می‌شود و مکانیسم کمیسیون مشترک از آن مسیر به جریان می‌افتد و در هفته بعد احتمالا نیاز است در سطوح بالاتر مجددا موضوع بررسی شود، چند هفته پرکاری خواهیم داشت و انشاءلله به لطف خدا و با حمایت مردم و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بتوانیم کار را به پیش ببریم.

* اینها گفتند ما اطمینان حاصل می‌کنیم ایران منافع برجامی را به دست بیاورد

وزیر خارجه کشورمان درباره تضمینی که اروپایی‌ها قرار است به ایران بدهند نیز بیان کرد: مذاکرات دیروز شروع کار بود، اینها گفتند ما اطمینان حاصل می‌کنیم ایران منافع برجامی را به دست بیاورد و پذیرفتند که اجرای برجام ارتباطی با هیچ موضوع دیگر ندارد و باید برجام اجرا شود. اما اینکه آیا می‌توانند در پایان این چند هفته تضمین‌های مورد نظر را بدهند، آنچه که قابل حصول از این مذاکرات است را اخذ کرده و به تهران ارائه خواهیم داد و تصمیم گیری در سطح عالی کشور انجام خواهد شد.

*در بیانیه موگرینی به مسئله حمل و نقل اشاره‌ای شده بود

وی درباره گفت‌وگو با فرانسوی‌ها در خصوص ایرباس گفت: در جلسات کارشناسی راجع به موضوعات ریز صحبت شد، در جلسه وزرا راجع به چارچوب صحبت شد که نتیجه آن را خانم موگرینی ارائه کرد، از مسائلی که مطرح شد ضرورت اجرای تعهداتی بود که در حوزه حمل و نقل دارند و در بیانیه موگرینی به مسئله حمل و نقل اشاره‌ای شده بود، ما در جلسه وزرا به کلیات پرداختیم و در جلسات کارشناسی به ریز موضوعات بحث شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل اینکه وزرای خارجه سه کشور به خاطر اینکه دیر آمده بودند، با آنها دیدار دوجانبه‌ای نداشته است.

* عصبانیت آمریکا

وزیر خارجه درباره تحریم ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی توسط آمریکا نیز گفت: به نظر می‌رسد دلیلش عصبانیت آمریکا از شرایطی است که پیش آمده و ما باید توقع داشته باشیم آمریکایی‌ها از این حرکات عصبانی بیشتر نشان دهند.

وی گفت: این اقداماتی که خلاف قانون بودن آنها بیّن است و اقدامات بسیار زننده‌ای در عرف روابط بین‌الملل است، حتما نشانگر توانمندی نیست، نشانگر ضعف منطق آمریکا و هم نشانگر این واقعیت است که آمریکا کاملا حس کرده به غیر از چهار تا کشور در منطقه ما هیچکس از سیاست آمریکا حمایت نکرده و این عصبانیت را نشان داده و حتما مثل سایر کارهایشان غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

*ما دنبال خیال بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند

ظریف درباره اقدامات آمریکا برای بی اثر کردن مذاکرات دیروز و اینکه آیا در جلسه دیروز در این زمینه صحبت کرده؟ گفت: بله صحبت کرده و گفتیم باید اقدامات لازم صورت بگیرد. ما در چارچوب واقعیات صحبت می‌کنیم، اروپایی‌ها متحد آمریکا هستند و قرار نیست اروپا روابطش را با آمریکا کنار بگذارد. ولی در شرایط کنونی با سیاست‌هایی که دولت آمریکا و مخصوصا شخص ترامپ اتخاذ کرده، الان برای اروپا زمان این است که ببیند چگونه می‌خواهد منافع خودش را دنبال کند.

وی بیان کرد: ما دنبال خیال بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند، چنین چیزی نه امکانپذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند، بلکه به دنبال این هستیم اروپایی‌ها از منافع خود دفاع کنند. اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف دارای اشتراکات و اختلافاتی هستند.

ظریف افزود: فعلا موضوع ایران موضوع اختلاف بین اروپا و آمریکاست و معنی‌اش این نیست که اروپا و آمریکا فردا با هم درگیر می‌شوند، کما اینکه سال‌ها درباره موضوعات دیگر اختلاف داشتند و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هر کدام خط خودشان را دنبال کردند. الزامی ندارد در مواردی که اختلاف داشتند آمریکا همیشه برنده باشد و در بعضی موارد اروپایی‌ها بودند که توانستند سیاست خود را به پیش ببرند.

وی گفت: باید بشناسیم دنیا، دنیای آمریکایی نیست و آمریکا همه اختیار دنیا را در دست ندارد و سال‌هاست اینگونه نیست، ولی آمریکایی‌ها دوست دارند دنیا اینگونه فکر کند و وقتی دنیا اینگونه فکر نمی‌کند یک اقدامات عصبانی مثل تحریم رئیس بانک مرکزی را بدون دلیل انجام می‌دهند، اینها نشانه عصبانیت است چون دیدند در جامعه بین‌المللی در انزوا به سر می‌برند.

پربیننده ترین خبرها