قدردانی نماینده چین از تلاش‌های سازنده ایران و روسیه

قدردانی نماینده چین از تلاش‌های سازنده ایران و روسیه
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1397 - 00:52

نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از تلاش های مثبت روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه تشکر و ابراز امیدواری کرد مذاکرات آستانه موجب پیشبرد روند مذاکرات در ژنو شود.

العالم - آمریکا

 ژائو شو، نماینده چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با هدف بررسی اوضاع سوریه برگزار شد، ضمن تشکر از گزارش استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، تصریح کرد، از تلاش نماینده دبیرکل برای حل سیاسی بحران تشکر می کنم. اخیرا تلاش های بین المللی گسترده ای برای پیشبرد حل سیاسی بحران آغاز شده است، کشور من نیز از آخرین دور مذاکرات آستانه و بیانیه مشترک این دوره استقبال می کند. ما  تلاش های روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران را ارج می نهیم و امیدواریم این گفتگوها در توقف درگیری ها در سوریه موثر باشد و سبب پیشبرد روند مذاکرات در ژنو شود.

وی تاکید کرد: چین بر این باور است که حل سیاسی تنها راه پایان دادن به مشکل سوریه است، برای تحقق این هدف باید تمامی طرف های داخلی، منطقه ای و جهانی تلاش مطلوبی داشته باشند، محافل بین المللی نیز باید از سازمان ملل متحد به عنوان اصلی ترین مرکز میانجیگری، حمایت کنند. در آستانه مذاکرات طرف های سوری درباره قانون اساسی، حکومت آینده، انتخابات و مبارزه با تروریسم، ضمن احترام به حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی سوریه، باید از تلاش نماینده ویژه دبیرکل جهت از سرگیری زودهنگام مذاکرات ژنو حمایت شود. شورای امنیت نیز در این زمینه باید وحدت رویه داشته باشد.

نکته دوم اینکه کشورهای منطقه باید منافع منطقه را مد نظر قرار دهند و نقش خود را در چارچوب تلاش ها برای حل سیاسی مشکل ایفا نمایند. ما می دانیم اهدافی در داخل سوریه مورد حمله قرار گرفته است در نتیجه امیدواریم طرف های مختلف خویشتنداری کنند و با حفظ آرامش، برای محافظت از صلح و امنیت منطقه ای همکاری کنند.

نکته سوم اینکه نظام سوریه و مخالفان باید آینده کشور و مردم سوریه را مد نظر قرار دهند و بدون هیچ پیش شرطی، بلکه فقط بر اساس اصل تصمیم گیری داخلی سوریه و عمل به قطعنامه 2254، در مذاکرات ژنو حضور یابند تا بتوانند به راه حلی برسند که برای همه طرف ها مقبول باشد.

نماینده چین افزود: پکن برای رسیدن به راه حل، تلاش پیگیری دارد. شانگهای چین در همین زمینه در روزهای سیزدهم و چهاردهم مه میزبان همایشی بین المللی با موضوع چشم انداز حل سیاسی بحران سوریه بود. در این همایش نماینده دولت چین در امور سوریه حضور داشت چنانچه نمایندگان سازمان ملل متحد، فرانسه و برخی از چهره های دیگر در آن حضور داشتند. در این همایش درباره حل سیاسی بحران، عوامل موثر برای رسیدن به حل سیاسی و نقش سازمان ملل متحد در این زمینه تبادل نظر شد. همچنین در روزهای اخیر نماینده ما در چارچوب همکاری در موضوع سوریه، رایزنی هایی را با طرف های مختلف که به نوعی با این موضوع در ارتباطند انجام داده است. چین در کنار محافل بین المللی نقش مثبت و سازنده ای را برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه ایفا می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها