عطوان: ترامپ کل منطقه را به سوی جنگ می‌بَرد

عطوان: ترامپ کل منطقه را به سوی جنگ می‌بَرد
پنج‌شنبه 27 ارديبهشت 1397 - 06:04

کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت، ترامپ تمامی منطقه را به طرف جنگ می کشاند.

العالم - آمریکا

عبد الباری عطوان درباره شخصیت جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ که در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس حضور داشت گفت: کوشنر فردی تندرو است و از خشونت حمایت می کند. او از اسرائیلی ها حمایت می کند و از مسلمانان متنفر است. از نظر وی همه آنها گناهکار هستند و به جهنم می روند.

وی افزود: ترامپ با سیاستهایش همگان را راهی جهنم می کند. او تمامی جهان را راهی جهنم می کند. چرا باید ترامپ این اقدامات تحریک آمیز را انجام دهد و فرآیند صلح  و راه حل دو کشور را از بین ببرد؟ چرا باید سفارت آمریکا را از تل آویو به شهر قدس منتقل کند؟ شهر قدس باید به منزله مرحله پایانی مذاکرات راه حل دو کشور باشد. او همگان را به چالش گرفته است. او به فلسطینی ها می گوید که شما هیچ امیدی به صلح نداشته باشید. او می گوید که آنها باید دستورات دیکته شده اسرائیلی ها را اجرا کنند و شهر قدس پایتخت اسرائیل است. او به بازیچه افراد تندرو بدل شده است. او سراسر منطقه را به طرف جنگ می کشاند. این یک مشکل است. یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان شهر قدس را مکانی مقدس برای خود می دانند. شهر قدس در سال 1967 به اشغال در آمد. هیچ کشور دیگری سفارت خود را به شهر قدس منتقل نکرده است. گفته می شد که وضعیت قدس بخش نهایی مذاکرات صلح خواهد بود.

عطوان درباره کشتار فلسطینی ها در غزه گفت: آنها افراد غیرمسلحی بودند که تنها پرچم های خود را برافراشته و به مرز رفته بودند. تنها یک حصار مرزی بین آنها و اسرائیلی ها وجود داشته است. اسرائیلی ها از تفنگ های دورزن استفاده می کردند. اما رسانه های غربی این موضوع را به عنوان تظاهرات خشونت بار توصیف کرده اند. آیا فلسطینی ها تفنگ دارند؟ آیا آنها مواد منفجره داشته اند؟ این غیرقابل تصور است. اقدامات رسانه های غربی به منزله بدجلوه دادن همه تحولات است. آنها حقیقت را پنهان کرده اند. بیش از دویست خبرنگار خارجی این تظاهرات را از طرف غزه پوشش داده اند. من رسانه ها را شخصا دنبال کرده ام و  هرگز ندیدم که این تظاهراتی خشونت بار باشد. فردی که بر روی یک ویلچر نشسته است چگونه می تواند تهدیدی برای اسرائیلی های که در پشت حصار قرار دارند به همراه داشته باشد.

وی افزود: دو هزار نفر زخمی شده اند و بیمارستانی در غزه وجود ندارد. تجهیزاتی وجود ندارد.  غزه تحت تحریم قرار دارد. تحریم های شدیدی ضد غزه وضع شده است. به خوبی نمی توان دارو و کادر درمانی برای درمان افراد پیدا کرد. بیشتر این افراد جان خود را از دست می دهند. اعضای بدن آنها به خاطر نبود تجهیزات قطع می شود.

عطوان در رابطه با سفر آتی پرنس ویلیام عضو خاندان سلطنتی انگلیس به سرزمین های اشغالی هم گفت: انگلیس در پس ایجاد اسرائیل و به وجود آمدن روز نکبت قرار دارد. اگر ولیعهد انگلیس برای عذرخواهی از فلسطینی ها به آنجا می رود، باید بگوید که ما متاسفیم زیرا در پس بدبختی شما قرار داریم. اگر او می خواهد به آنجا برود و بگوید که ما از آنچه که روی داده است متاسفیم و نتوانسته ایم همانند یهودیان بر اساس بیانیه بالفور سرزمینی به شما بدهیم این به معنای به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. این به معنای حمایت از سیاست های اسرائیلی ها در کرانه باختری است. این به منزله اقدامی تحریک آمیز در برابر مردم فلسطین که قربانی بیانیه بالفور در سال هزار و نهصد و چهل و پنج هستند، است. آیا وی قصد دارد که تنها به کرانه باختری برود تا از گسترش شهرک سازی حمایت کند؟ من اگر به جای محمود عباس بودم با وی دیدار نمی کردم. به او می گفتم که سیاست های شما سبب شده است که فلسطین به اشغال در آید. شما ما را فریب داده اید. فلسطینی ها بیست و پنج سال است که مذاکره کرده اند، اما به هیچ چیزی نرسیده اند. آنچه که شاهد بوده ایم این بوده است که شهر قدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل معرفی شده است. محمود عباس چند بار گفته است که انگلیس باید از مردم فلسطین عذرخواهی کند.

پربیننده ترین خبرها