خروج نظامیان اماراتی و سفیر سعودی از جزیره سقطری یمن

خروج نظامیان اماراتی و سفیر سعودی از جزیره سقطری یمن
جمعه 28 ارديبهشت 1397 - 13:21

سفیر سعودی در یمن بعد از ظهر دیروز پس از خروج بیشتر نظامیان اماراتی از سقطری، این جزیره یمنی را ترک کرده است.

العالم ـ یمن

«محمد آل جابر» سفیر رژیم سعودی در یمن دیروز ساعاتی پس از آنکه نظامیان اماراتی سقطری را ترک کردند، از این جزیره خارج شد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک مسئول دولتی یمن گزارش داد که بیشتر نظامیان اماراتی پس از توافق با دولت مستعفی یمن برای پایان اشغالگری جزیره سقطری، از طریق سه هواپیمای نظامی، از این جزیره مهم یمن خارج شدند.

سفیر سعودی در یمن نیز ساعاتی بعد از خروج نظامیان اماراتی و پس از سفر چهار روزه به سقطری، این جزیره را ترک کرده است.

«احمد بن دغر» نخست وزیر دولت مستعفی یمن روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که «بحران» بین دولت مستعفی مستقر در جزیره سقطری و دولت امارات پس از توافق دو طرف درباره بازگشت اوضاع جزیره به قبل از استقرار نیروهای اماراتی به پایان رسیده است.

یک منبع وابسته به دولت مستعفی یمن اعلام کرد که «در پی حصول این توافق، بن دغر و هیات همراه او جزیره سقطری را به مقصد عدن ترک کردند.»

توافق بین امارات و دولت مستعفی یمن بر سر جزیره سقطری پس از ورود روز گذشته نظامیان سعودی به جزیره صورت گرفته است.

امارات اخیرا صدها نظامی را در بخش‌های حیاتی این جزیره چون فرودگاه، بنادر و مقرهای دولتی مستقر کرده است. این کشور یکی از ستون‌های اصلی ائتلاف عربستان در نبرد علیه حوثی‌های یمن است .

این در حالی است که «هاشم سعد السقطری» استاندار «سقطری» نیز چند روز قبل اقدام‌های امارات را محکوم کرد و از دولت مستعفی یمن برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری امارات در کشور، انتقاد کرد.

سقطری، یک مجمع الجزائر یمنی شامل 6 جزیره و دارای جایگاه راهبردی ویژه‌ای در اقیانوس هند ، شاخ آفریقا و خلیج عدن است و امارات که اکنون بخش‌های زیادی از سواحل و اراضی جزیره «سقطری» را، تحت کنترل خود گرفته است، می‎خواهد این جزیره مهم یمن را به مرکز نفوذش در خلیج عدن و شاخ آفریقا مبدل کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها