کمیسیونر انرژی اروپا در نشست خبری با صالحی

خروج آمریکا از برجام اثری ندارد/در تلاش برای حفظ همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم

 خروج آمریکا از برجام اثری ندارد/در تلاش برای حفظ همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم
شنبه 29 ارديبهشت 1397 - 13:04

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه در مقابل آمریکا و مخالفت‌های آن خواهد ایستاد، گفت: در تلاش برای حفظ همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم.

العالم _ ایران / سیاسی

«میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگویش با صالحی را سازنده خواند و گفت: اتحادیه اروپا از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظر اتحادیه اروپا توافق برجام از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این توافقنامه هم برای صلح منطقه و هم صلح جهانی اهمیت دارد.

میگل آریاس کانیته اضافه کرد: به طور همه جانبه اعلام می‌کنیم همانطور که در نشست چند روز گذشته در بین سران اتحادیه در اجلاس صوفیا نیز اعلام شد، همه سران حمایت همه جانبه خود را از ادامه همکاری با ایران برای اجرای هر چه بهتر برجام اعلام کردند.

وی افزود: خروج آمریکا از برجام اثری ندارد، ما تلاش داریم براساس این توافق و در کنار این توافق بتوانیم همکاری‌های اقتصادی را بین اتحادیه و ایران حفظ کنیم. معتقدیم منافع اقتصادی این همکاری‌ها برای کشور و مردم ایران است و همچنین برای ما منافعی را خواهد داشت، به همین خاطر کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا ابزارها و ساختارهایی را برای تسهیل دستیابی به این اهداف برنامه ریزی کرده است.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: در این زمینه باید اعلام کنم آغاز فرآیند رسمی تأسیسات و زیرساخت‌های لازم در این زمینه در سال 1996 براساس قانون مربوط به آن تنظیم شده بود و ما براساس شرایط کنونی آن را دوباره فعال می‌کنیم که به ما اجازه خواهد داد از شرکت‌های اروپایی که ممکن است از طرف آمریکا تحریم شوند، حمایت کنیم.

کانیته بیان کرد: سعی خواهیم کرد از این طریق از طرف اتحادیه اروپا تحریم‌ها و مجازات‌هایی که احیانا از طرف آمریکا علیه این شرکت‌ها اجرا خواهد شد را خنثی کنیم. ما این اقدامات را به صورت هماهنگ صورت می‌دهیم. هدف ما این است که بتوانیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری که بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد را از طریق راهکارها و کانال‌های قانونی تنظیم و پیگیری کنیم.

 کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا بیان کرد: برای دستیابی به این هدف لازم است که بدانیم براساس چه شرایطی اقدامات لازم را اجرا کنیم. کمیسیون مربوطه در این زمینه اقدامات لازم را برای تبادلات بانکی با ایران در نظر گرفته است. کمیسیون انرژی اتحادیه یکی از بخش‌هایی است که تمامی تلاش خود را از سوی اتحادیه برای اجرای بهتر و همه جانبه برجام صورت خواهد داد، از جمله در زمینه همکاری‌ها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، در این خصوص مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران مطرح است و در چارچوب قوانین بین‌المللی در این خصوص اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران به موازین و مفاد توافقنامه‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بوده، اظهار داشت: بر همین اساس بخش انرژی اتحادیه اروپا به همکاری‌های خود با بخش انرژی ایران در زمینه هسته‌ای و سایر بخش‌های انرژی ادامه خواهد داد و سمینارهای متفاوتی را برای همکاری در زمینه انرژی برگزار خواهیم کرد.

کانیته با ذکر این نکته که ایران تمامی تعهداتش را در قبال برجام اجرا کرده و به آنها پایبند بوده، عنوان کرد: بر این اساس با توجه به واکنش‌ها و بازخوردهای مثبتی که دریافت کردیم، اتحادیه اروپا تمامی تعهداتش را اجرا خواهد کرد و به دوستان ایرانی اعلام کردیم که همه تعهداتمان را برای اجرای مفاد برجام انجام خواهیم داد و دوباره اعلام می‌کنیم که اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا و مخالفت‌های آن خواهد ایستاد.

کانیته که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده، صبح امروز (شنبه) با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها