عضو سابق پارلمان عراق خبر داد؛

ائتلاف قریب‌الوقوع «النصر»، «الفتح» و «دولة قانون» برای تشکیل کابینه جدید

ائتلاف قریب‌الوقوع «النصر»، «الفتح» و «دولة قانون» برای تشکیل کابینه جدید
يکشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 00:27

یک عضو سابق پارلمان عراق می‌گوید ائتلاف‌های الفتح، النصر و دولة القانون به‌زودی برای تشکیل کابینه با هم هم پیمان می‌شوند.

العالم-عراق

یکی از نمایندگان سابق پارلمان عراق می‌گوید امکان هم‌پیمانی ائتلاف‌های انتخاباتی «الفتح»، «النصر» و «دولة القانون» برای تشکیل کابینه جدید زیاد است.

قاضی «وائل عبداللطیف» امروز (شنبه) گفت که به رغم اختلاف‌های ائتلاف‌ها که رسانه‌ها از آن سخن می‌گویند، ولی ائتلاف قریب الوقوعی بین الفتح، النصر و دولة قانون وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» اظهار داشت که این ائتلاف سه جانبه دولت جدید را تشکیل خواهند داد ولی با این شرط که هیچ یک از این افراد «هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح، «حیدرالعبادی»، نخست وزیر فعلی عراق و «نوری المالکی»، نخست وزیر سابق، نخست وزیر نشود.

نماینده سابق پارلمان عراق افزود، ائتلاف‌های سه‌گانه نامزدی خارج از این ائتلاف‌ها معرفی خواهند کرد.

قاضی عبداللطیف تصریح کرد که تا زمانی که فراکسیون‌های کوچکِ دیگر به این ائتلاف سه جانبه ملحق نشوند و 165 کرسی جمع نشود، وضعیت نخست وزیر آینده سخت خواهد بود.

 

براساس نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق که از شب گذشته از سوی کمیساریای عالی انتخابات این کشور اعلام شد، آمار نهایی و رسمی به شرح زیر است:

 

ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، 54 کرسی

 

«الفتح» به رهبری «هادی العامری»، 47 کرسی

 

«النصر» به رهبری «حیدر العبادی»، 42 کرسی

 

«تیار الحکمه» به رهبری «سیدعمار حکیم»، 19 کرسی

 

«دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی»، 25 کرسی

 

 «الاراده» به رهبری «حنان فتلاوی»، 3 کرسی

 

برای انتخاب نخست وزیری در عراق، به بیش از 165 رأی در پارلمان این کشور نیاز است و ائتلاف‌های انتخاباتی در حال گفت‌وگو و رایزنی برای تکشیل کابینه و انتخاب نخست وزیر هستند.

پربیننده ترین خبرها