خشم ترامپ از افشاگری نیویورک‌تایمز درباره تبانی احتمالی او با امارات و عربستان

خشم ترامپ از افشاگری نیویورک‌تایمز درباره تبانی احتمالی او با امارات و عربستان
يکشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 18:38

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار زنجیره‌ای چند توییت به شدت از تیم تحقیق درباره تبانی احتمالی او با روسیه و کشورهای عربی انتقاد کرد و گفت این تحقیقات باید متوقف شود.

العالم - آمریکا

پس از آنکه روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحقیقی از دیدار خصوصی و محرمانه سال ۲۰۱۶ مشاوران «دونالد ترامپ» نامزد وقت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و فرستاده عربستان سعودی و امارات متحده عربی پرده برداشت، ترامپ روز یکشنبه با انتشار چندین توییت به شدت از این روزنامه و دموکرات‌ها انتقاد و آن‌ها را به تلاش برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا متهم کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز دیشب در یک گزارش مفصل که می‌تواند روند تحقیقات درباره مداخله «بیگانگان» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را وارد مرحله‌ای تازه کند، نوشت ترامپ در تلاش برای رسیدن به کاخ سفید تلاش کرده علاوه بر روسیه از ریاض، ابوظبی و یک سرمایه‌دار اسرائیلی متخصص موج‌سازی در شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرد. بر اساس قوانین آمریکا، مداخله دولت‌ها و اتباع خارجی در انتخابات ممنوع است. 

ترامپ در واکنش به این گزارش، زنجیره‌ توییتی منتشر کرده و با لحن عصبانی از بازرس ویژه، اف. بی. آی و دموکرات‌ها به دلیل ادامه تحقیق درباره زد و بند احتمالی با کشورهای دیگر، انتقاد کرد. او در توییتر نوشت: «اوضاع واقعا دارد مضحک می‌شود. نیویورک‌تایمز ورشکسته و متقلب (البته نه به متقلبی هیلاری کلینتون [نامزد دموکرات‌ها در انتخابات]) گزارشی طولانی و کسل‌کننده منتشر کرده که نشان می‌دهد پرهزینه‌ترین تحقیق انگ‌زنی تاریخ هیچ‌چیز درباره [ارتباط] روسیه و من پیدا نکرده، بنابراین حالا دارند بقیه دنیا را می‌گردند.»

او در توییتی دیگر مدعی شده که تحقیقات بازرس ویژه پرونده تبانی احتمالی با روسیه ۲۰ میلیون دلار هزینه داشته و توسط ۱۳ فرد نزدیک به دموکرات‌ها و ۲ عضو دولت سابق آمریکا انجام شده است. وی افزود: «کافی است! آن‌ها هیچ تبانی و ساخت و پاختی با روسیه پیدا نکرده‌اند، هیچ ممانعتی [از اجرای عدالت] پیدا نکرده‌اند، اما درباره فساد در ستاد هیلاری کلینتون که ۳۳ هزار ایمیلش را پاک کرد و زمانی که وزیر خارجه بود ۱۴۵ میلیون دلار دریافت کرد...، تحقیق نمی‌کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به جمهوری‌خواهان و «آمریکایی‌های واقعی» توصیه کرده که در برابر این تحقیقات «قاطعیت» به خرج دهند. وی مدعی شده هدف از ادامه تحقیقات توسط «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده تبانی احتمالی، اثرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است، چراکه به گفته ترامپ این تحقیقات «می‌تواند به حزب جمهوری‌خواه لطماتی وارد کند.»

وکلای ترامپ پیش از این هم بارها از مولر خواسته بودند به تحقیق درباره روابط با روسیه و دیگر کشورهای خارجی که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده باشند، پایان دهد. با این وجود گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد این تحقیقات نه تنها در مراحل پایانی نیست، بلکه با افشای اسناد تازه از دیدارها و روابط اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، وارد مرحله تازه‌ای هم شده است.

پربیننده ترین خبرها