رونمایی از نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان

رونمایی از نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان
يکشنبه 30 ارديبهشت 1397 - 23:19

روسیه در اقدامی برای حفظ از ذخایر غنی نفت و گاز خود در قطب شمال و تثبیت موقعیت نظامی، نخستین نیروگاه شناور هسته‌ای جهان را رونمایی کرد.

العالم - اروپا

رسانه‌های خبری از رونمایی نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان ساخت روسیه در شهر «مورمانسک» در شمال این کشور خبر دادند.

به نوشته روزنامه «حریت»، روسیه روز شنبه اولین نیروگاه شناور هسته‌ای جهان را در مراسمی در بندر مورمانساک رونمایی کرد.

این نیروگاه شناور پس از سوختگیری در در بندر مورمانسک عازم شرق سیبری می‌شود. این مجموعه در شهر سنت پترزبورگ ساخته شد و پنجشنبه گذشته وارد شهر مورمانسک شد.

نیروگاه یاد شده را  شرکت دولتی «روس اتم» ساخته که مجهز به 2 راکتور با تولید برق 35 مگاواتی است.

قرار است این نیروگاه شناور در تابستان 2019 به بندر «پوک» در منطقه خودمختار چوکوتکا در منتهی الیه شمال شرقی روسیه برده شود.این منطقه حدود 6 هزار نفر سکنه دارد.

آنطور که گفته می‌شود این نیروگاه شناور می‌تواند برق کافی را برای دویست هزار نفر تولید کند.

«ویتالی تروتنو» از مسئولان ارشد شرکت روس اتم در این زمینه گفت که چنین واحدهایی قادر به تولید برق و گرمای مورد نیاز برای ساکنین نقاط دور افتاده هستند.

پیشتر قرار بود این نیروگاه هسته‌ای شناور در سنت پترزبورگ سوختگیری شود اما به خاطر نگرانی‌ کشورهای حاشیه دریای بالتیک کار سوخت‌رسانی در شهر مورمانسک صورت گرفت. منتقدان این پروژه، این نیروگاه جدید را «چرنوبیل شناور» نامیده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند این پروژه بخشی از اهداف بزرگ روسیه برای حفظ ذخایر غنی نفت و گاز در قطب شمال است. با توجه به تغییرات آب و هوایی، مسیرهای جدید حمل و نقل در شمال روسیه باز می‌شود و در نتیجه مسکو درحال تثبیت موقعیت نظامی خود در منطقه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها