«دوشنبه» میزبان اجلاس شورای نخست وزیران همسود

«دوشنبه» میزبان اجلاس شورای نخست وزیران همسود
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 14:36

دفتر اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع در گزارشی از برگزاری اجلاس آتی نخست وزیران کشورهای عضو جامعه هسمود به میزبانی تاجیکستان خبر داد.

العالم - آسیا

در این نشست بررسی 14 پیش‌نویس سند متمرکز بر گسترش و تقویت تعاملات در حوزه‌های اقتصادی، انسانی و سایر حوزه‌ها در چارچوب جامعه همسود برنامه ریزی شده است.

همچنین در این اجلاس طیف گسترده‌ای از اسناد در حوزه اقتصاد به ویژه همکاری کشورهای همسود در زمینه انرژی و تهیه فناوری‌های پیشرفته انرژی و طرح اقدامات اولویت دار برای اجرای آن، توافقات در خصوص ایجاد و توسعه بازار املاک و مستغلات کشورهای عضو این اتحادیه، توافقات در خصوص همکاری کشورهای عوض این اتحادیه در مورد مدیریت زباله‌های تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این ضمن این اجلاس روند توسعه و تأمین مالی پروژه‌های بین المللی نوآوری و فعالیت‌های مربوط به برنامه بین المللی همکاری‌های خلاقانه تا سال 2020 میلادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

در حوزه انسانی نخست وزیران کشورهای عضو جامعه هسمود مجموعی از اقدامات مشترک کشورهای عضو در زمینه پیشگیری و مبارزه با بیماری هاری تا سال 2025 مورد بررسی قرار می‌دهند.

کنگره معلمان و آموزگاران و پروژه بین المللی جوانان کشورهای همسود تحت عنوان «100 ایده برای جامعه همسود» از مهم ترین موضوعات این حوزه به شمار می‌روند.

در این اجلاس همچنین موضوعات مربوط به نتایج فعالیت‌های مالی و اقتصادی نهادهای جامعه همسود، تصمیمات در مورد تغییرات در مقررات دبیرخانه شورای وزیران دفاع، انتصاب معاونان رئیس کمیته اجرایی – دبیر اجرایی و رئیس کمیته بین دولتی بررسی می‌شود.

نشست‌های قبلی شورای نخست وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع در تاریخ 3 نوامبر سال گذشته برگزار شد که در آن نیز طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به همکاری کشورهای عضو این سازمان مورد بررسی قرار گرفتند.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها