کرملین: موضع روسیه و اروپا حفظ برجام است

کرملین: موضع روسیه و اروپا حفظ برجام است
سه شنبه 1 خرداد 1397 - 16:50

سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو و رهبران کشورهای اروپایی بر حفظ برجام تاکید و بر ضرورت همکاری برای کاهش پیامدهای خروج آمریکا از برجام موضع مشترکی دارند.

العالم - اروپا

دیمیتری پسکوف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد:روسیه و رهبران کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان در مورد ضرورت همکاری برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام به تفاهم رسیده اند.

سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارزیابی کرملین از 12 خواسته وزیر خارجه آمریکا از ایران گفت: اینکه تهران چگونه این 12 مورد را ارزیابی می کند، مهم تر است.

وی افزود: کرملین و کشورهای مربوطه اروپایی پایبندی خود به اجرای برجام و عزم خود برای حفظ این توافق را اعلام کرده اند و روسیه و کشورهای اروپایی بارها ابراز امیدواری کردند که ایران در برجام بماند. 

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: در واقع آمریکا تنها کشوری است که با وجود تمام پیامدهای منفی از برجام خارج شد. 

وی نتیجه گیری کرد: به همین دلیل در این شرایط باید پرسید که تهران در این مورد (خواسته های آمریکا) چه دیدگاهی دارد، زیرا معامله هسته ای همچنان پابرجاست و فقط واشنگتن از آن خارج شده است. 

پسکوف در پاسخ به خبرنگاری که از وی سوال کرده بود آیا موضوع توافق هسته ای با ایران محور مذاکرات پوتین و مکرون را تشکیل می دهد، اظهار کرد: گفت وگوی سران روسیه و فرانسه به توافق هسته ای محدود نمی شود و روابط دوجانبه و مسائل بین المللی نیز مطرح خواهد شد.

رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه قرار است درحاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار و گفت وگو می کنند.

امانوئل مکرون قرار است به عنوان مهمان افتخاری در کنفرانس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه شرکت کند.

این کنفرانس روز پنجشنبه سوم خرداد ماه جاری به مدت سه روز در پایتخت فرهنگی روسیه برگزار می شود و طبق برنامه اعلام شده از سوی کرملین، مکرون روزهای پنجشنبه و جمعه در روسیه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد. 

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است. 
پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است. 

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند. 

وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند. 

رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای با گروه 1+5با ایران اعلام کرد. 

پربیننده ترین خبرها