به منظور سرنگونی نظام حاکم بر سوریه

اردن شریک عرب‌های خلیج‌فارس و آمریکا می‌شود

اردن شریک عرب‌های خلیج‌فارس و آمریکا می‌شود
جمعه 20 مرداد 1391 - 13:11

برخي معتقدند عبدالله دوم پادشاه اردن در روزهاي آينده مسير استراتژي كشورش را درباره نوع برخورد با پرونده سوريه به ويژه موضوع سرنگوني بشار اسد رييس جمهوري سوريه مشخص خواهد نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، روزنامه القدس العربی در شماره امروز خود نوشت: در اين بين عمده مسئولان اردني به اين باور رسيده اند كه كشورشان زمان را از دست داده و نمي تواند با همه طرفها درباره پرونده اسد بازي كند.

لذا يك مسئول سابق و مهم اردني در حاشيه مراسم افطار مركز حمايت از آزادي‌هاي روزنامه نگاران گفت: رايزني‌هاي پادشاه كه تا يكشنبه ادامه خواهد يافت، اقدامي مفيد و ضروري است.

اين رايزني فقط مبتني بر بررسي ديدگاه‌ها و جهت گيري‌هاي خليجي (فارس) در قبال پرونده سوريه نيست بلكه به منظور بررسي بهايي است كه امان در صورت هر گونه ماجراجويي در آينده براي عزل بشار اسد يا تضعيف دولتش بايد بپردازد و يا سودي است كه در اين چارچوب به دست خواهد آورد.

وي معتقد است، هنوز قضاوت درباره رويكردهاي اردن زود است به ويژه كه موضوع جدايي رياض حجاب نخست وزير سابق سوريه از نظام و عزيمتش به اردن به وضوح نشان مي دهد مي دهد امان همه احتمالات را در نظر گرفته است.

حجاب به اردن آمد و مورد حمايت قرار گرفت اما در امان نمي ماند چون فضاي داخلي اردن قادر به تحمل ماجراجويي نيست و بسياري از نخبگان سياسي و اطلاع رساني اردن به طور مستقيم به دربار كشورشان درباره غرق شدن در باتلاق سوريه هشدار مي دهند.

اردني ها بر اساس تجربه خود احتمال تلاش اسد براي ايجاد يك كشور علوي در شمال سوريه و پيامدهاي خطرناك آن را لحاظ نموده و همزمان، مي‌دانند طرح‌هايي در كنگره آمريكا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوريه براي حفظ سيطره ارتش آزاد سوريه بر جنوب وجود دارد.

آمريكايي‌ها اين نوع سيطره بر مناطق گسترده‌اي از اطراف درعا به موازات اردن در جنوب سوريه را دستاوردي بی‌بدیل براي انقلاب سوريه مي دانند كه تا وقتي بشار اسد در شمال و ساحل مشغول درگيري شديد است، مي توان آن را تقويت و به آن تكيه نمود.

سياستمداران مي گويند، جداكردن منطقه درعا در جنوب سوريه از اين كشور هدف تاكتيكي كشورهايي مانند عربستان و قطر است كه آماده‌اند تا در صورتي كه امان اجازه دهد از ضعف حضور ارتش سوریه در مناطق هم مرز با اردن استفاده كنند و حمايتي همه جانبه از اردن در همه سطوح به عمل آورند.

به طور حتم مقام‌هاي اردن به زودي راهي پايتخت‌هاي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس خواهند شد تا ديدگاه استراتژيك درباره شمال و جنوب سوريه را دريابند اما امان مي ترسد اين موضوع باعث تقويت طرح تجزيه سوريه شود كه پادشاه اردن به طور علني از آن ابراز نگراني نموده است.

در عمل، اردن از نظر نظامي، امنيتي و لجستيكي با ارتش آزاد سوريه در مناطق تماس مرزي در تعامل است و در عوض، تعاملي با ارتش اسد ندارد كه به گفته اردني‌ها، فقط در آنجا برج‌هاي مراقبت و استحكامات قرار داده و سيطره‌اي بر اوضاغ ندارد.

به گفته فايز الطراونه نخست وزير اردن سناريوي تجزيه سوريه باعث نگراني اردني هاست اما توضيح نداد كه چرا با موضوع جدايي رياض حجاب به اين نرمي برخورد كرده است، لذا امان در تلاش است براي حساس نشدن اسد از هر گونه تبليغات در اين زمينه خودداري كرده و خود را به طور علني دشمن وي نشان ندهد.

اينك اردني ها پرسش‌هايي محوري دارند كه مايل به طرح آن براي بازهاي (تندروهاي) عرب خليج فارس هستند امري كه احتمال دارد در جريان توقف كوتاه پادشاه اردن در امارات و قطر مطرح شده و به اين ترتيب، زمينه بررسي عميق‌تر آن در جريان نشست بين المللي هفته آينده رياض و نشست‌هاي غير علني حاشيه آن فراهم شود.

رايزني‌هايي كه در آن نشست‌ها انجام خواهد شد به پرسش‌ها درباره نقش احتمالي اردن در سناريوي جديد سوريه در صورت تجزيه پاسخ خواهد داد اما پژواك پرسش‌هاي مزبور نه فقط در دربار اردن بلكه در همه پايتخت‌هاي عربي كه ادعا مي كنند پاسخ ها سوالات را دارند، خواهد پيچيد.

پربیننده ترین خبرها