چین برای حفظ برجام و مقابله با آمریکا با آلمان متحد می شود

چین برای حفظ برجام و مقابله با آمریکا با آلمان متحد می شود
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 10:04

گزارش روزنامه 'ساوت چاینا هنگ کنگ' نشان می دهد چین خود را برای اتحاد با آلمان و ایجاد یک جبهه قوی با اروپا برای حراست از برجام در مقابل آمریکا آماده می کند.

العالم - آسیا

چین از فرصت سفر 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان به پکن برای ایجاد یک اتحاد قوی با اروپا با هدف مقابله با آمریکا و حفاظت از توافق هسته ای سال 2015 میلادی استفاده خواهد کرد.

این گزارش می افزاید موضوع توافق هسته ای، حفظ برجام و ایران از مهمترین و اصلی ترین دستورکارهای سفر صدراعظم آلمان به چین در این هفته است.

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که مرکل در یازدهمین سفر خود به چین در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته درباره مسایل مهم دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با 'لی که چیانگ' نخست وزیر چین رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

ساوت چاینا می نویسد که اگرچه برلین و پکن درباره امنیت سایبری، تجارت و حقوق بشر اختلاف دارند اما سفر به دنبال نقض برجام از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا صورت می گیرد و نشانه ای از افزایش همکاری های چین و آلمان برای حفظ این توافق است.

گزارش ادامه می دهد که اروپا، چین و روسیه تاکید دارند ایران از این توافق تخطی نکرده است و آلمان در این میان پیشرو و منادی وحدت اروپا و دیگر بازیگران برای حفاظت از توافق هسته ای است.

'یان ویدونفیلد' از موسسه مرکاتور که در زمینه راهبردهای چین تحقیق می کند، گفت: مرکل می خواهد دقیقا از مواضع چین در برابر واشنگتن و برای حفظ برجام آگاهی پیدا کند.

'چن تایو' از دانشگاه تونگجی شانگهای هم به این روزنامه گفته است چین یکی از اصلی ترین محورهای مذاکرات چند جانبه برای حراست از برجام است و می خواهد تاکید کند که چند جانبه گرایی برای حفظ برجام در مقابل نقض آن از سوی آمریکا باید مورد اهتمام قرار گیرد.

آمارها نشان می دهد که ارزش تبادلات تجاری آلمان با ایران در سال 2014 یعنی قبل از توافق هسته ای دو میلیارد و 700 میلیون یورو بود که پس از آن در سال 2017 میلادی به 3 میلیارد و 500 میلیون یورو افزایش یافت.

آمار وزارت بازرگانی چین هم نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری ها و تجارت چین با ایران برای اجرای طرح های توسعه تا نیمه اول سال گذشته میلادی به 33 میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه هنگ کنگی می نویسد که اروپا و چین در حال همکاری برای حفظ تعاملات تجاری با ایران هستند و اینکه بتوانند با تجارت غیردلاری برای شرکت ها و بانک های خود و ایران فضای خوبی ایجاد کنند.

مرکل روز پنجشنبه در پکن با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین دیدار و گفت و گو می کند او که با دعوت نخست وزیر چین راهی این کشور می شود دیداری هم از شهر 'شن جن' در جنوب چین خواهد داشت تا از کارخانه زیمنس بازدید کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها