سفیر ایران در اردن: هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه حضور ندارد

سفیر ایران در اردن: هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه حضور ندارد
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 13:17

سفیر جمهوری اسلامی ایران وجود نیروهای این کشور در جنوب سوریه را رد و تأکید کرد که نیروهای ایرانی در نبرد الغوطه شرکت نداشتند.

العالم - سوریه 

«مجتبی فردوسی‌پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن گفت که هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه حضور ندارد و ایران در نبرد غوطه (دمشق) مشارکت نداشت.

فردوسی‌پور همچنین گفت که در صورت شکست تماس‌های روسیه و سوریه با گروه‌های مسلح در جنوب سوریه، بعید نیست که ارتش سوریه با حمایت روسیه دست به عملیات نظامی در جنوب سوریه بزند اما ایران هرگز نقشی در این نبرد نخواهد داشت.

سفیر ایران در جریان بازدید از روزنامه الغد اردن و دیدار با (جمانة غنیمات) سردبیر این روزنامه اظهار داشت: هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه یا مرز اردن حضور ندارد و ایران در نبرد غوطه و پاکسازی منطقه دمشق از گروه‌های مسلح شرکت نداشت بلکه تنها ارتش سوریه با حمایت روسیه در این نبرد حضور داشت.

تأکید بر تقویت روابط ایران و اردن

فردوسی‌پور بر تمایل ایران برای تقویت روابط با اردن در زمینه‌های مختلف تأکید کرد و گفت که «دو کشور اسلامی برادر نقاط مشترک زیادی در مواضع سیاسی در خصوص مسائل متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.»

وی از مواضع قوی و درخشان اردن در قبال قضیه فلسطین و قدس قدردانی و بر حمایت ایران از قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس تأکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی همچنین بر علاقمندی ایران برای حفظ امنیت اردن و منافع آن در پرتو اوضاع ملتهب منطقه تأکید کرد و افزود : «زمانیکه به عنوان سفیر ایران در ایران منصوب شدم آقای روحانی به بنده تأکید کرد که امنیت اردن، امنیت ایران است و ما نسبت به حفظ این امنیت و تقویت روابط برادرانه در تمامی زمینه‌ها اهتمام داریم.»

فردوسی‌پور با اشاره به وجود برخی اختلافات در دیدگاه‌های دو کشور در پاره‌ای از مسائل، تأکید کرد که در مسائل اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی تقریبا توافق کاملی بین ایران و اردن به خصوص در زمینه قضیه فلسطین، حمایت از ملت فلسطین و دفاع از قدس در برابر رژیم اشغالگر و تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت که دو کشور تا حد زیادی در خصوص بحران سوریه اتفاق‌نظر دارند و از روز اول خواهان حل سیاسی این بحران هستند و دو کشور در روند مذاکرات آستانه و دیگر مذاکرات مربوط به سوریه مشارکت داشتند.

ایران از توافق مربوط به کاهش تنش در جنوب سوریه حمایت می‌کند

سفیر ایران در اردن در خصوص اتهامات وارده به ایران درباره تلاش برای حمله به مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه با استفاده از گروه‌های وابسته به آن، این اتهامات را رد کرد و گفت که ایران از روز نخست از توافق اردن، آمریکا و روسیه در خصوص ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه و ثبات بقیه مناطق این کشور حمایت کرده است.

وی تصریح کرد که این اتهامات بیشتر از آنکه اتهامات رسمی باشد، رسانه‌ای است و ایران آمادگی آن را دارد تا برای رفع این اتهامات دیداری با دولت اردن برگزار کند همچنانکه ایران از روز نخست خواهان سیطره ارتش سوریه بر مناطق مرزی با اردن و بقیه مرزهای این کشور بدون وجود هیچ نیروی دیگری بوده است.

ایران بنا به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد

فرودسی‌پور تصریح کرد که ایران بنا به درخواست دولت سوریه و برای حمایت از ارتش این کشور در امر مبارزه با تروریسم و احیای ثبات در این کشور حضور دارد و پس از پایان یافت این مأموریت در آنجا باقی نخواهد کرد و هر زمان که دولت سوریه از ایران بخواهد از این کشور خارج شود ایران نیز سوریه را ترک خواهد کرد.

وی گفت که ایران از همکاری و تماس بین اردن و سوریه به منظور تضمین امنیت مرزهای دو کشور حمایت می‌کند و طرفدار وجود ارتش‌های سوریه و اردن در دو طرف مرز به منظور تضمین امنیت دو کشور ، ثبات مرزها و فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان هستیم.  

فارس

پربیننده ترین خبرها