فراکسیون های جدید پارلمان لبنان

فراکسیون های جدید پارلمان لبنان
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 15:20

پارلمان جدید لبنان امروز (چهارشنبه) نخستین جلسه خود را برگزار کرد. اما آرایش و ترکیب فراکسیون ها در این دوره از پارلمان چگونه است؟

العالم ـ لبنان

مجلس جدید لبنان که حاصل برگزاری انتخابات شانزدهم اردیبهشت (6 مه 2018) است، از نظر آرایش سیاسی با مجلس های 2005 و 2009 تفاوت دارد و تقسیم بندی جریان های 8 و 14 مارس تا حدود زیادی رنگ باخته است.
در ادامه ائتلاف های انتخاباتی که برای تشکیل لیست ها انجام شد و تصویر جدیدی از تقسیم بندی سیاسی در لبنان ارائه داد، امروز هم مجلس جدید با ترکیبی غیر از آنچه در گذشته بوده است، آغاز شد.
با توجه به تحرکات دو هفته اخیر و رایزنی های انجام شده، 128 نماینده ای که به ساختمان مجلس در میدان نجمه بیروت رسیدند، بدین گونه در فراکسیون های مختلف توزیع خواهند شد:
فراکسیون «لبنان قدرتمند» (لبنان القوی)
این فراکسیون دارای 29 عضو است که بزرگترین فراکسیون مجلس 2018 لبنان به شمار می رود. فراکسیون لبنان قدرتمند متشکل از 18 نماینده از حزب «جریان ملی آزاد» به رهبری جبران باسیل و نمایندگانی از احزاب داشناک (الطاشناق)، حزب دموکرات، جنبش استقلال و نمایندگان مستقل است.
جبران باسیل، نقولا الصحناوی، ادگار طرابلسی، جورج عطالله، سلیم عون، زیاد اسود، سیمون ابی رمیا، روجیه عازار، ابراهیم کنعان، ادگار معلوف، آلان عون، حکمت دیب، ماریو عون، سیزار ابی خلیل، اسعد درغام، الیاس بوصعب، سلیم خوری و آنطوان پانو، 18 نماینده از حزب جریان ملی آزاد هستند.
هاکوپ بقرادونیان، هاکوپ ترزیان و الکسی ماطوسیان، 3 نماینده حزب داشناک، طلال ارسلان رئیس حزب دموکرات، میشل معوض رهبر جنبش استقلال به همراه شامل روکز، مصطفی علی حسین، میشل ضاهر، ایلی الفرزلی، فرید البستانی و نعمه افرام، 6 نماینده مستقل هستند که به دلایل گوناگون به حزب نزدیک به رئیس جمهوری قرابت بیشتری دارند و در فراکسیون لبنان قدرتمند جای گرفته اند.
فراکسیون «المستقبل»
دومین فراکسیون بزرگ پارلمان لبنان با 20 عضو، متشکل از نمایندگان حزب «جریان المستقبل» به رهبری سعد الحریری و نمایندگان نزدیک آن است.
سعد الحریری، بهیه الحریری، رلی الطبش جارودی، محمد کبارة، سمیر الجسر، دیما جمالی، سامی فتفت، عاصم عراجی، بکر الحجیری، محمد الحجار، طارق المرعبی، هادی حبیش، تمام سلام و نهاد المشنوق، 15 نماینده اصالتا المستقبلی هستند.
نزیه نجم، محمد القرعاوی، هنری شدید، عثمان علم الدین، ولید البعرینی و محمد سلیمان نیز 5 نماینده ای هستند که در روزهای آخر تشکیل لیست های انتخاباتی زیر چتر المستقبل رفتند و به مجلس راه یافتند.
فراکسیون «آزادسازی و توسعه» (التحریر والتنمیه)
فراکسیون جنبش امل و متحدانش در مجلس دارای 17 عضو است. 11 نماینده از تشکیلات حزبی امل یعنی نبیه بری، علی حسن خلیل، هانی قبیسی، محمد نصرالله، غازی زعیتر، محمد خَواجه، عنایه عزالدین، علی خریس، فادی علامه، علی بزی و ایوب حمید، بعلاوه 6 نماینده همپیمان این جنبش یعنی یاسین جابر، انور الخلیل، قاسم هاشم، علی عسیران، ابراهیم عازار و میشل موسی اعضای فراکسیون آزادسازی و توسعه خواهند بود.
فراکسیون «جمهوری قدرتمند» (الجمهوریه القویه)
فراکسیون حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) به رهبری سمیر جعجع که در انتخابات نتیجه چشمگیری را کسب کرد دارای 15 عضو است. 10 تن از اعضای فراکسیون جمهوری قدرتمند یعنی ستریدا جعجع، وهبی قاطیشا، عماد واکیم، ژوزف اسحاق، فادی سعد، آنطوان حبشی، شوقی الدکاش، پیار بوعاصی، ادی ابی اللمع و جورج عدوان از تشکیلات این حزب هستند. 5 عضو دیگر نیز جورج عقیص، قیصر المعلوف، زیاد حواط، انیس نصار و جان طالوزیان هستند که از نمایندگان نزدیک و همپیمان حزب جعجع به شمار می آیند.
فراکسیون «وفاداری به مقاومت» (الوفاء للمقاومه)
فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان دارای 13 عضو است. محمد رعد، امین شری، انور جمعه، ابراهیم الموسوی، حسین الحاج حسن، علی المقداد، ایهاب حماده، نواف الموسوی، حسین جشی، حسن فضل الله، علی فیاض، و علی عمار، 12 نماینده شیعی و از تشکیلات حزب الله هستند که در کنار الولید سکریه سنی مذهب که افسر پیشین ارتش لبنان بوده، اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت هستند.
فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» (اللقاء الدیموقراطی)
این فراکسیون را با نام «ولید جنبلاط» می شناسند و 9 عضو دارد. تیمور جنبلاط، اکرم شهیب، هادی ابوالحسن، وائل ابوفاعور، فیصل الصایغ و بلال عبدالله، 6 عضو حزب سوسیالیست ترقی خواه هستند که ولید جنبلاط رهبر آن است. مروان حماده، نعمة طعمه و هِنری حلو نیز 3 عضو دیگری هستند که به دلیل نزدیکی به حزب بزرگ دروزی های لبنان به عضویت فراکسیون گردهمایی دموکراتیک درآمده اند.
فراکسیون الکتائب
«الکتائب» یعنی حزبی که روزگاری بزرگترین و قدرتمندترین حزب مسیحیان لبنان به شمار می رفت، امروز تنها سه نماینده در مجلس دارد و فراکسیونش بسیار لاغر شده است. سامی الجمیّل، الیاس حنکش و ندیم الجمیل اعضای این حزب هستند.
فراکسیون المَرَده
سلیمان فرنجیه رهبر حزب «جریان المرده» که بسیاری او را اصلی ترین گزینه ریاست جمهوری آینده می دانند، پسر خود یعنی طونی فرنجیه را این بار به میدان فرستاد که به همراه اسطفان الدویهی و فایز غصن توانستند با کسب رأی مردم به مجلس برسند و فراکسیون المرده را تشکیل دهند. احتمال دارد برخی از اشخاص مستقل در روزهای آینده به این فراکسیون ملحق شوند.
فراکسیون حزب سوری قومی اجتماعی
اسعد حردان و سلیم سعاده، دو تن از اعضای ارشد حزب سوری قومی اجتماعی در کنار البیر منصور، 3 عضو فراکسیون قومی هستند.
فراکسیون «عزم»
نجیب میقاتی، نقولا نحاس و علی درویش 3 عضو فراکسیون میقاتی نخست وزیر پیشین لبنان هستند.
فراکسیون کسروان ــ جبیل
فرید هیکل الخازن و مصطفی الحسینی دو نامزد مستقل که از این حوزه به مجلس رسیده اند همچنان در فراکسیونی به عضویت در نیامده اند. زمزمه هایی برای پیوستن این دو به برخی از فراکسیون ها مانند المرده به گوش می رسد اما هنوز در عمل چیزی رخ نداده است.
فراکسیون «کرامت» (الکرامه)
فیصل کرامی و جهاد الصمد که بنابر بسیاری از پیش بینی ها توانستند با شکستن انحصار المستقبل در طرابلس به مجلس برسند، هنوز در فراکسیونی عضو نشده اند و احتمالا یک فراکسیون دو نفره را تشکیل دهند.
نمایندگان مستقل جریان 8 مارس و 14 مارس
به گزارش ایرنا، گرچه واقعیت سیاسی لبنان دیگر این تقسیم بندی را قبول ندارد اما همچنان موافقان سلاح مقاومت به جریان 8 مارس معروفند و مخالفان آن به جریان 14 مارس.
جمیل السید، ادی دمرجیان، عبدالرحیم مراد، اسامه سعد وعدنان طرابلسی هرکدام به عنوان نمایندگان مستقل نزدیک به حزب الله و جنبش امل به مجلس رسیدند و احتمالا فراکسیونی مستقل تشکیل دهند.
پولا یعقوبیان، فؤاد المخزومی نیز 2 نماینده مستقل 14 مارسی هستند.
البته جان عبید و میشال المر نیز 2 نماینده ای هستند که در دسته بندی 8 و 14 مارس جای نمی گیرند و خود را فراجناحی می دانند.

پربیننده ترین خبرها