چرا اصلاحات محمد بن سلمان باعث ترس و وحشت مدافعان حقوق بشر می شود؟

چرا اصلاحات محمد بن سلمان باعث ترس و وحشت مدافعان حقوق بشر می شود؟
چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 15:50

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خود را مدافع حقوق زنان معرفی می کنند ولی واقعیت اینست که زنان را به علت رانندگی بازداشت می کند. روزنامه واشنگتن پست نیز محمد بن سلمان را "مرد تضادها" نامیده است.

العالم - عربستان 

محمد بن سلمان در برنامه "60 دقیقه" شبکه تلویزیونی "سی بی اس" آمریکا گفت که زنان و مردان برابر هستند. بن سلمان افزود : همه ما انسان هستیم و هیچ فرقی بین ما وجود ندارد.

ولی واقعیت خلاف گفته های شاهزادۀ جوان سعودی را نشان می دهد.

هنگامی که خبر تصمیم مقامات سعودی برای دادن اجازۀ رانندگی به زنان به خبر روز تبدیل شده بود، خبر دیگری منتشر شد که حاکی از هشدار دادن مقامات سعودی به فعالان حقوقی درباره مصاحبه کردن با رسانه ها درباره حق رانندگی زنان بود.  

انقلاب اصلاحات و قبول آرای دیگران

واقعیت ها خلاف ادعای بن سلمان را درباره برابری زن و مرد نشان می دهد  زیرا نیروهای امنیتی سعودی نیمۀ ماه مه گذشته 7 فعال برجستۀ حقوق بشر و حقوق زنان را بازداشت کردند که "ایمان النفجان، لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، عایشه المانع، ابراهیم المدیمیغ و محمد الربیعه" جزء این فعالان هستند.  

سرگذشت فعالان حقوقی برجسته

لجین الهذلول

لجین الهذلول متولد سال 1989 است و در آمریکا تحصیل کرده و در زمینه دفاع از حقوق بشر خصوصاً حقوق زنان فعالیت می کند. متأهل است و شوهرش یک هنرپیشه به نام «فهد البتیری» است.

لجین سال 2014 به مدت 73 روز بازداشت شد و جُرمش رانندگی بود زیرا می خواست با خودروی شخصی خود از امارات وارد عربستان شود. «میساء العمودی» خبرنگار زن عربستانی هنگام بازداشت لجین در خودروی وی بود.

عزیزه الیوسف

عزیزه الیوسف یکی از پیشگامان دفاع از حق رانندگی زنان است. عزیزه همچنین کمپینی را برای لغو کفالت مرد بر زن به راه انداخت و درخواستی مکتوب را در همین راستا به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان ارائه کرد که این درخواست مکتوب شامل 14 هزار و 700 امضاء بود.

ایمان النفجان

ایمان النفجان در بریتانیا تحصیل کرده است و در روزنامه های بریتانیایی گهگاه مطالبی می نویسد و در وبلاگ انگیسی خود با عنوان "وبلاگ زن سعودی" نوشته است: من مادر 3 پسر هستم و استادیار زبان شناسی در دانشگاه ریاض؛ مجله آمریکایی فارن پالیسی نام ایمان النفجان را در لیست اندیشمندان جهانی سال 2011 گنجانده است.

عایشه المانع

عایشه المانع از مدتی طولانی به دفاع از حقوق زنان می پردازد و از دهۀ نود کمپین های مختلفی را برای دستیابی زنان به حق رانندگی به راه انداخته است. عایشه المانع به همراه ایمان النفجان و عزت الیوسف سال 2013 تظاهراتی را در اعتراض به محروم کردن زنان از حق رانندگی برگزار کرد.

وکیل مدافعی به نام محمد الربیعه

محمد الربیعه در زمینه مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینی ها فعالیت می کند. به نظر می رسد که اتهام وارده به الربیعه مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل است زیرا اگر با این امر مخالفت نمی کرد، بازداشت نمی شد.

بازداشت های کورکورانه

خبرگزاری عربستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی 7 نفر را به اتهام ارتباط مشکوک با طرف های  خارجی و حمایت مالی از مخالفان نظام در خارج کشور بازداشت کردند.

این اتهامات توجیه برای بازداشت کورکورانه فعالان حقوقی در عربستان بود.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت: سخنگوی دستگاه امنیت ملی در عربستان اظهاراتی که درباره اتهامات وارده به فعالان حقوقی به زبان آورد، مبهم بود و مختصر بود و به جزئیات بازداشت فعالان حقوقی نپرداخت و فقط گفت که اعضای یک گروه به اتهام به خطر انداختن اصول و مبانی مذهبی و منافع ملی توسط یکی از دستگاه های دولتی شناسایی و بازداشت شدند.  

رسانه های سعودی به محض بازداشت فعالان حقوقی عربستان، در توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی به تخریب آنها پرداختند و آنان را «مزدوران سفارتخانه های خارجی» نامیدند . استفاده از این عبارت باعث ناخرسندی دیپلمات های خارجی مقیم عربستان شد. دیپلمات های خارجی گفتند که دولت های متبوع آنها این مساله را با نظام ریاض در میان خواهند گذاشت و بررسی خواهند کرد.  

عبارت «مزدوران سفارتخانه های خارجی» از لبنان به دیگر کشورهای عربی راه یافت و منظور از این عبارت جاسوسی هایی هستند که با سفارت اسرائیل همدستی می کنند. ولی این عبارت در عربستان صدق نمی کند زیرا نظام عربستان از سر تا پا پیرو و فرمانبردار سفارت اسرائیل است .

رویترز به نقل از یک دیپلمات سعودی گزارش داد: این اقدامات [بازداشت های غیرقانونی] با ادعای اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بن سلمان و برنامۀ «چشم انداز 2030» وی سازگار نیست و این اقدامات پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

محمد بن سلمان ابتدا خود را اصلاح طلب معرفی کرد ولی وعده هایی که داده بود، اجرایی نشده است. 

«هدر ناورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از برنامه اصلاحات عربستان حمایت می کند ولی از بازداشت این افراد احساس نگرانی می کند. ما همچنین از فعالیت آزاد جامعه مدنی و حق آزادی بیان حمایت می کنیم.

رویترز به نقل از سازمان عفو بین الملل گزارش داد: 7 زن و 2 مرد که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعالیت می کنند، هم اکنون در عربستان زندانی هستند. و یک فعال دیگر که هویتش هنوز نامعلوم است، زندانی است .

سازمان دیده بان حقوق بشر هم بازداشت این تعداد از فعالان حقوقی را تأیید کرد.

یک فعال حقوقی هم اعلام کرد که 7 زن و 4 مرد بازداشت شده اند.    

«سماح حدید» مسئول سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه اعلام کرد: مقامات سعودی باید محل بازداشت فعالان حقوقی و اتهامات وارده به آنها را مشخص کنند.

«سارا لئا ویتسن» مسئول بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: به نظر می رسد که تنها جرم فعالان حقوقی عربستان این بود که زودتر از محمد بن سلمان خواستار دادن حق رانندگی به زنان شدند.

ویتسن افزود: برنامه اصلاحات محمد بن سلمان ترس و وحشت در دل فعالان و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان انداخته است؛ زندان سرنوشت کسی خواهد بود که با برنامه ولیعهد عربستان مخالفت کند.

214

پربیننده ترین خبرها