آمریکا دعوت از چین برای رزمایش‌های نظامی را پس گرفت!

آمریکا دعوت از چین برای رزمایش‌های نظامی را پس گرفت!
پنج‌شنبه 3 خرداد 1397 - 00:29

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد دعوتی را که قبلا از چین برای شرکت در رزمایش های نظامی در اقیانوس آرام به عمل آورده بود، در اعتراض به اقدام چین برای نظامی کردن جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، پس گرفته است.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سرهنگ دوم کریس لوگان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد: ما شواهد روشنی در دست داریم که چین در جزایر مورد مناقشه اسپراتلیز (Spratlys) در دریای چین جنوبی موشک های ضد ناو و موشک های زمین به هوا مستقر کرده است.

این مقام آمریکایی با اشاره به مهم ترین رزمایش های نظامی جهان که هر دو سال یک بار نزدیک به 30 کشور در آن شرکت می کنند، اعلام کرد، ما دعوت خود را از نیروی دریایی جمهوری خلق چین برای شرکت در رزمایش های حاشیه اقیانوس آرام پس گرفته ایم.

لوگان افزود: چین ادعا می کند استحکاماتی که در این جزایر ایجاد کرده است، برای اطمینان از امنیت دریایی، کمک به کشتیرانی، جستجو و امداد رسانی در دریا و همچنین محافظت از صیادان به وجود آمده است.

وی افزود اما  استقرار این تسلیحات فقط برای اهداف نظامی قابل استفاده است.

چین در گذشته دو بار در سال 2014 و سال 2016 در این رزمایش ها شرکت کرده است. شرکت در رزمایش های امسال قرار بود سومین شرکت چین در این رزمایش ها باشد.

سخنگوی پنتاگون افزود: تداوم نظامی کردن دریای چین جنوبی که مالکیت آن مورد مناقشه است، فقط به تشدید تنش ها و بی ثبات کردن منطقه منجر می شود. رفتار چین با اصول و اهداف رزمایش های حاشیه اقیانوس آرام سازگار نیست.

رزمایش های اقیانوس آرام برای نخستین بار در سال 1971 برگزار شد و تا سال 1974 هر ساله برگزار می شد که در آن تاریخ به علت گستردگی آن تصمیم گرفته شد هر دو سال یک بار برگزار شود. کشورهای بنیان گذار این رزمایش آمریکا، استرالیا و کانادا هستند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه چین گفت: تصمیم آمریکا به لغو دعوت از چین در مانور نظامی 2018 سازنده نیست و وی امیدوار است آمریکا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها