نجفی: گزارش آژانس بار دیگر تایید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است

نجفی: گزارش آژانس بار دیگر تایید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است
پنج‌شنبه 3 خرداد 1397 - 20:33

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام اعلام کرد که این گزارش بار دیگر تایید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

العالم-ایران/هسته ای

"رضا نجفی" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که گزارش جدید آژانس که یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلیبه شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیتهای هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی  افزود: در صفحه اول گزارش جایی که به نام آمریکا اشاره شده در پانوشتی توضیح داده شده که رییس جمهور آمریکا 8 مه 2018 اعلام نموده که آمریکا از برجام خارج می شود.گزارش بسیار شبیه گزارشهای قبلی است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین ، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3 و 67 درصدی، و مواردی شبیه آن است.

نجفی گفت: تداوم تمامی فعالیتهای هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی 67/ 3 درصدی با 30 آبشار و تعداد 5060 سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نظنز، تداوم استقرار 6 آبشار سانتریفیوژ به تعداد 1020 سانتریفیوژ آی آر 1 در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوز جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپهای پایدار، تدوام انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید ( مطابق بندهای 32 تا 42 ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای آی آر2 ام، آی آر 4، آی آر 5، آی آر 6، آی آر 7 و آی آر 8) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک( رسیدن ذخیره آب سنگین به 120.3 تُن و ارسال 600 کیلو گرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرفهای دیگر بدون حضور آمریکا پیگیری می شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخشها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره 3/67 درصدی هم به 123.9 کیلوگرم رسیده است. در زمینه برنامه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشران هسته ای نیز به مکاتبات جدید ایران اشاره شده است.

وی افزود: با توجه به مذاکرات جاری با طرفهای اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمینهای عینی برای برآوردن کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرفهای اروپایی برای ارائه تضمین های لازم این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.

شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای ١٤ تا ١٨ خردادماه موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها