هشدار تخت روانچی به اروپا:

تضمین عینی ندهند روش دیگری اعمال می کنیم

تضمین عینی ندهند روش دیگری اعمال می کنیم
جمعه 4 خرداد 1397 - 10:13

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هشدار داد: اگر اروپایی ها در چند هفته نتوانند تضمین های لازم و عینی را به ما بدهند که منافع ما در برجام تامین می شود قطعاً روش های دیگری را اعمال می کنیم و مشخص می شود که حاضر نیستیم به هر قیمتی در برجام بمانیم.

العالم - ایران/ سیاسی

مجید تخت روانچی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد احتمالی اروپا برای فرسایشی کردن مذاکرات تاکید کرد: پس از اعلام خروج امریکا از برجام،​ مهلتی که آقای رئیس جمهور برای مذاکرات تعیین کرد چند هفته بود ، روشن است که چند هفته ، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که مثلا می تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات ، موضوع را لوس کند اشتباه کرده است. 

وی گفت : البته نمی خواهم بگویم که این قصد را دارند اما هم در زبان فارسی و هم در زبان های مختلف اروپایی مشخص است که چند هفته چه معنی دارد. بنابراین موضوع برای ما و اروپایی ها روشن است که مذاکرات نمی تواند طولانی باشد.

تخت روانچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در مذاکره با طرف های اروپایی در پی چه تضمین هایی هستیم تاکید کرد : در قبال پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام ، تحریم ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت های اقتصادی که قبلاً در چارچوب محدودیت های تحریمی امریکا ، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد . 

وی گفت : برای نمونه در فروش نفت؛ قبل از برجام با محدودیت ها و تحریم هایی مواجه بودیم که پس از برجام این تحریم ها رفع شد. اگر تحریم های امریکا برگردد و ما نتوانیم صدور نفتمان را مانند الان ادامه دهیم این نقض آشکار برجام و نوعی محدودیت است که نمی توانیم قبول کنیم .

تخت روانچی تاکید کرد : اگر بر اثر تحریم های امریکا در صدور نفت ما خدشه وارد شود این را باید کسی جبران کند. چه کسی می خواهد جبران کند؟ اگر اروپایی ها ادعا دارند که می توانند از طریق روش هایی که دارند این را تضمین کنند باید به ما بگویند که تضمین های عینی چیست.

وی افزود : نمونه دیگر این که در زمینه تبادلات بانکی، ما در معاملاتمان طبعا نیاز داریم که با بانک های دنیا ارتباط داشته باشیم اکنون به علت اقدامات امریکایی ها برخی محدودیت ها وجود دارد و بانک های بزرگ به میدان نمی آیند و می ترسند که با تحریم امریکا مواجه شوند 

عضو تیم مذاکره کننده برجام تاکید کرد: با این حال اکنون نوعی ارتباط بانکی با بانک های دنیا برقرار است ، اگر تحریم ها برگردد و روابط کنونی میان بانک های ایران و بانک های دنیا دچار اختلال شود چه کسی باید آن را جبران کند و چطور جبران می شود؟ اینها پرسش هایی است که ما داریم و تضمین هایی می خواهیم که اینها کاملا روشن و شفاف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن امضا از سران اروپا به عنوان تضمین در دستور کار است گفت : روش های مختلفی هست که درباره آن فکر می کنیم که تضمین هایی که صحبتش هست به چه نحو باشد . 

تخت روانچی افزود : در این موضوع هم بحث محتوایی مطرح است و هم بحث شکلی . محتوایی از این منظر که به عنوان نمونه در صدور نفت و دیگر محصولات نفتی یا ارتباطات بانکی ما باید مشخص شود که به چه نحو باشد و مطمئن شویم که اینها انجام شود. از نظر شکلی نیز به روش های مختلف فکر می کنیم و با دیگر اعضای گروه پنج در تماسیم تا به نتیجه ای برسیم که تضمین ها حتما محکم و عینی باشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه نرسیم اقدام بعدی ما چه خواهد بود و آیا حاضریم به هر قیمتی در برجام بمانیم تاکید کرد: در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، این را هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم رئیس جمهور و سیاست نظام این است که شأن و عزت ملت ایران بالاتر از این چیزهاست.

تخت روانچی افزود: نمی توانیم قبول کنیم که چیزی بر ما تحمیل شود؛ برجام را پذیرفتیم، حسن نیتمان را نشان دادیم و به آن متعهد بودیم اما طرف مقابل نقض عهد و بدعهدی کرد و در نهایت از آن خارج شد. موضع ما روشن است به طرف های مذاکراتی به ویژه اروپایی ها اعلام کرده ایم که چند هفته به آنان فرصت می دهیم؛ چون چین و روسیه که موضعشان مشخص است و دیدگاهشان را در حمایت از برجام به صراحت اعلام کرده اند.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامات بعدی ما در چارچوب سناریوهای سه گانه اعلامی آقای ظریف در مواجهه با خروج امریکا از برجام خواهد بود اظهار داشت : سناریوهای اعلامی آقای ظریف مربوط به زمان پیش از خروج امریکا از برجام بود الان با وضع جدیدی مواجهیم اما انتخاب های مختلفی داریم که آن را بررسی کرده ایم این که در نهایت چه گزینه ای را بخواهیم انتخاب کنیم منوط به تصمیم مسئولان عالی نظام است. اکنون تمرکز ما بر این است که این چند هفته، مذاکرات طبق اصولی که تعیین کردیم به کجا می رسد.

تخت روانچی در پایان تاکید کرد: موضع ما بسیار روشن است و چیز عجیبی مطرح نمی کنیم. ما به تعهداتمان عمل کردیم اما طرف مقابل عمل نکرد؛ باید براساس آنچه برجام پیش بینی کرده است متناسب با تعهداتمان منافعی داشته باشیم که باید به آن برسیم اگر کسی هست تضمین کند بسم الله وگرنه، روش دیگری را اعمال می کنیم.

پربیننده ترین خبرها