گوترش: از همه اقداماتی که برای حفظ برجام صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنم

گوترش: از همه اقداماتی که برای حفظ برجام صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنم
جمعه 4 خرداد 1397 - 13:56

دبیر کل سازمان ملل در جریان سخنانی در دانشگاه ژنو از اقدامات در دست پیگیری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد.

العالم - آمریکا

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از اقدامات جهانی به منظور حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در پی خروج آمریکا از توافق استقبال کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در جریان سخنانی در دانشگاه ژنو در راستای برنامه خلع‌ سلاح سازمان ملل گفت: «من از همه اقداماتی که اتحادیه اروپا  و دیگران در همکاری با ایران صورت می‌دهند تا برنامه جامع اقدام مشترک حفظ شود، استقبال می‌کنم.»

وی افزود: «توافق‌هایی این چنینی میان کشورها و گروه‌ها برای صلح و امنیت جهانی ضروری است.»

گوترش همچنین استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را بر مبنای قوانین جهانی جنایت ارزیابی کرد و گفت که گسترش استفاده از این تسلیحات را هم از لحاظ قانونی می‌توان جنایت علیه بشریت ارزیابی کرد. دبیر کل سازمان ملل افزود: « شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسئولیت خود در در زمینه تضمین پاسخگویی در ارتباط با این حملات، کوتاهی کرده است.»

گوترش در ادامه گفت: «هزینه جهانی نظامی و رقابت تسلیحاتی به خصوص در  خطرناک‌ترین  بخش‌های جهان در حال افزایش است. بیش از 1.7 تریلیون دلار سال گذشته برای تسلیحات و ارتش هزینه شده است که از زمان فروپاشی دیوار برلین تاکنون بیشترین رقم محسوب می‌شود. این رقم، حدود 80 برابر مقداری است که برای کمک‌های بشردوستانه در سراسر جهان نیاز است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: « امروز نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای، اولویت ما محسوب می‌شود و من بر تعهد خود در این زمینه تاکید می‌کنم اما اقدامات برای دستیابی به چنین هدفی با بحران شدید مواجه هستند. جهان ما در حال پس رفت است.»

وی هشدار داد: «حدود 15 هزار  انبار سلاح هسته‌ای در جهان وجود دارد. صدها مورد در عرض چند دقیقه می‌توانند به کار گرفته شوند. ما با یک خطای مکانیکی، الکترونیکی و یا انسانی با فاجعه‌ای که می‌تواند همه شهرها را از نقشه حذف کند، فاصله داریم.»

گوترش از آمریکا و روسیه هم خواست تا در زمینه کاهش ذخایر هسته‌ای اقدام کنند و افزود: «خلع‌ سلاح هر کشوری و تمامی تسلیحات از نارنجک دستی تا بمب هیدروژنی را شامل می‌شود.»

وی گفت که غیر از کره‌شمالی تمامی دولت‌ها در دو دهه گذشته مهلت قانونی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای را رعایت کرده‌اند و گفت: «من از کشورهایی که به این روند نپیوسته اند می‌خواهم که بدون هیچ تاخیری  به پیمان  جامع هسته‌ای بپیوندند ما باید از دستاوردهای ارزشمندی که به دست آورده‌ایم، حمایت کنیم. حتی اگر تفاهم‌ها و توافق‌های جدید  نیاز باشد.»

پربیننده ترین خبرها