نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا در وین آغاز شد

نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا در وین آغاز شد
جمعه 4 خرداد 1397 - 14:02

نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه با حضور نمایندگان کشورهای امضاء کننده برجام و یوکیا آمانو منهای آمریکا در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این نشست بر موضوع بررسی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و رایزنی درباره راهکارهای تداوم اجرای این توافق متمرکز خواهد بود.

العالم - اروپا

ریاست نشست امروز را که به درخواست ایران و در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام تشکیل می شود «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

از طرف ایران سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. وی صبح دیروز (پنجشنبه) وارد وین شد و با خانم 'اشمید' و نماینده برخی کشورهای مشارکت کننده در برجام دیدارهای دوجانبه ای برگزار کرد.

عراقچی دیروز در گفت وگو با خبرنگاران نشست امروز را نشستی اضطراری خواند و در این باره توضیح داد: با خروج یکی از اعضای مشارکت کننده در برجام، سایر اعضاء بایستی درباره آن تصمیم بگیرند. از نظر ما و سایر اعضای برجام آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و به طور کامل از این توافق خارج شده است. 

وی افزود که در نشست کمیسیون مشترک برجام اعضاء درباره چگونگی ادامه حیات برجام بدون آمریکا رایزنی خواهند کرد.

عراقچی با بیان اینکه این بررسی ها در تصمیم گیری نهایی ایران بسیار موثر خواهد بود، افزود: ما هنوز به این تصمیم نرسیدیم که آیا در برجام باقی خواهیم ماند یا نه. این مسئله بستگی دارد که سایر اعضاء برجام چگونه نبودن یکی از اعضاء خود را جبران خواهند کرد. 

وی در این خصوص تصریح کرد: به طور مشخص کشورهای اروپایی بایستی اعلام کنند که در نبود آمریکا و بازگشت تحریم ها چگونه قادر خواهند بود که منافع ایران را در برجام تضمین کنند. 

انتظار می رود که محورهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب درباره شروط ایران برای ادامه برجام دستور کار تیم مذاکره کننده ایرانی در این نشست باشد. 

پربیننده ترین خبرها