دیپلمات آمریکایی: شرکت‌ها بین تجارت با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند

دیپلمات آمریکایی: شرکت‌ها بین تجارت با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند
شنبه 5 خرداد 1397 - 06:37

سفیر آمریکا در آلمان می‌گوید شرکت‌های اروپایی باید بین تجارت با آمریکا و تجارت با ایران یکی را انتخاب کنند.

العالم - آمریکا

«ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان در مصاحبه‌ای بامداد شنبه گفت که شرکت‌ها بایستی بین تجارت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

گرنل در مصاحبه با «فاکس‌نیوز»، درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بعد از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن کشورش از برجام گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ، به صراحت درباره تحریم‌های آمریکا علیه صحبت کرده است».

او گفت: «او این را به روشنی گفته که شرکت‌ها بایستی انتخاب کنند: آنها یا می‌توانند انتخاب کنند با ایران تجارت کنند یا اینکه می‌توانند با ایران تجارت کنند. آنها نمی‌توانند این دو کار را با هم انجام دهند».

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

حسن روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها