ابراز نگرانی لبنان از قانون موسوم به 10 در سوریه

ابراز نگرانی لبنان از قانون موسوم به 10 در سوریه
شنبه 5 خرداد 1397 - 14:11

وزیر خارجه لبنان در نامه هایی جداگانه به همتای سوری خود و دبیرکل سازمان ملل از یکی از بندهای قانون موسوم به 10 در سوریه درباره تعیین تکلیف املاک متعلق به اتباع سوری ابراز نگرانی کرد.

العالم ـ لبنان

«جبران باسیل» روز شنبه در نامه ای به «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، با بیان اینکه این قانون با وجود اینکه سعی دارد تا مشوقی برای آوارگان و پناهجویان سوری برای بازگشت به کشورشان باشد اما لبنان نگران است که شامل حال گروه بسیار اندکی از آوارگان شود. 
بر اساس یکی از بندهای قانون موسوم به 10 که به تازگی در سوریه تصویب شد، مقرر شده است که صاحبان املاک 30 روز فرصت دارند تا با ارائه مدارک لازم مالکیت خود را اثبات کنند.
وزیر خارجه لبنان که کشورش میزبان حدود یک و نیم میلیون آواره سوری است، تعیین مهلت 30 روزه به صاحبان املاک را ناکافی خواند و گفت: ابلاغ این قانون به مشمولان و همچنین اثبات مالکیت از سوی آنان در چنین زمان اندکی قطعا میسر نمی شود و باعث از دست رفتن مالکیت آنان خواهد شد.
وی تبعات این اقدام را القای احساس بی هویتی و بی خانمانی بیشتر به اتباع سوری عنوان کرد که به گفته وی منجر به از دست دادن یکی از انگیزه های اصلی برای بازگشت به وطنشان می شود.
باسیل ابراز امیدواری کرد که این پرونده با اهتمام لازم از سوی دولت سوریه روبرو شود، تا دو کشور بتوانند در سریع ترین زمان ممکن، برای بازگشت آوارگان سوری به وطنشان برنامه ریزی کنند.
وی همچنین بر حق قانونی لبنان در منع اعطای حق شهروندی و تابعیت به اتباع بیگانه تاکید کرد و تنها راه حل بحران آوارگان سوری را بازگشت امن و محترمانه آنان به مناطق خود در داخل سوریه دانست.
باسیل این را هم گفت که نباید بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری را به هر چیز دیگر مانند حل سیاسی در آن کشور گره زد.
نامه به گوترش
وزیر خارجه لبنان در نامه دیگری خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی های لبنان از اجرای سریع قانون 10 دولت سوریه را به او منتقل کرد.
وی از سازمان ملل خواست تا در تماس با نظام سوریه و هماهنگی با دولت آن کشور، آنچه را که برای حمایت از آوارگان سوری لازم است انجام دهد تا حق مالکیت آنها حفظ شود.
باسیل از سازمان های بین المللی خواست تا مسئولیت خود را به طور کامل در قبال آوارگان سوری به انجام رسانند و همه سوری ها را در جریان این قانون و الزامات اجرایی آن قرار دهند تا آنان به سرزمین خود بازگردند.
وزیر خارجه لبنان، بر ناتوانی کشورش از اطلاع رسانی به آوارگان سوری به دلیل سیاست های ناکارامد سازمان ملل اشاره کرد و گفت: سازمان ملل از اعطای اطلاعاتی که دولت لبنان بارها درخواست کرده، خودداری نموده است و ما شفافیت های لازم و داده های ضروری برای چنین کاری در اختیار نداریم.
وی ضمن درخواست از سازمان ملل برای در پیش گرفتن سیاست های درست و جامع در قبال آوارگان و پناهجویان، از تاثیرات منفی اقدامات کمیساریای عالی امور پناهندگان در ایجاد خوف و هراس از بازگشت آوارگان سوری به مناطقی که جنگ در آنها به پایان رسیده است، به شدت انتقاد کرد.
به گزارش ایرنا، باسیل در نامه های خود به المعلم و گوترش، بر عزم مقام های لبنان برای حل و فصل فوری بحران آوارگان سوری و بازگشت آنان به شکل مطلوب به خانه و میهن شان تاکید کرد. 
حدود یک و نیم میلیون آواره و پناهجوی سوری در لبنان حضور دارند. در کشوری که حدود 5 میلیون جمعیت دارد، پذیرش این تعداد آواره سوری در طی سال های گذشته، از نظر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی مشکلات و چالش های فراوانی برای لبنان به وجود آورده است.

پربیننده ترین خبرها