نتیجه بررسی لایحه FATF فردا به هیات رئیسه مجلس می رود

نتیجه بررسی لایحه FATF فردا به هیات رئیسه مجلس می رود
شنبه 5 خرداد 1397 - 17:16

 رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون در نشست فوق العاده امروز پس از بحث درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF ) اعلام کردند در نشست فردا، بررسی لایحه ادامه می یابد و نتیجه به هیات رئیسه مجلس اعلام می شود.

العالم -ایران / سیاسی

علاءالدین بروجردی امروز -شنبه- درباره نشست فوق‌العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وقت اندک، امروز جلسه فوق‌العاده سه ساعته را با حضور ارگان‌های مربوطه تشکیل دادیم.

وی اظهار داشت: تمامی نمایندگان حاضر در جلسه و کارشناسان وزارتخانه‌های مربوطه دغدغه تامین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را داشتند، جمهوری اسلامی با جهانی دارای ساختاری تعریف شده مواجه است، جهانی که 188 کشور آن به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پیوسته است، در مجلس شورای اسلامی نیز دو سال پیش قانونی تحت همین عنوان به تصویب رسیده است.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ حاکم در عرصه بین‌الملل، مجموعه تعامل با قانون‌های دنیا مترتب مسئله FATF است، ایران در ساختار FATF در شرایط تعلیق قرار دارد اما مدت زمان کوتاهی از این دوره تعلیق باقی مانده و آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال اعمال محدودیت بیشتر از این طریق هستند.

بروجردی یادآور شد: ما بر این باوریم که تفاوت ماهوی و فاحشی بین گروه‌های تروریستی مانند داعش که آمریکا به وجود آورده و از آنها حمایت گسترده مالی می‌کند با تشکل‌های نظامی که از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند، وجود دارد.

وی ادامه داد: با این حال اختلاف نظرهایی بر سر شرایط کشورهایی که به کنوانسیون الحاق می‌شوند، وجود دارد لذا رأی‌گیری در کمیسیون و صحن مشروط به شرایطی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علی رغم اختلاف نظر حقوقدان‌ها در نشست امروز، نظرات غالب این است که شروط باید تکلیف جمهوری اسلامی در ارتباط با نکات حساس با دنیا را مشخص کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه بعدی در این خصوص بعدازظهر یکشنبه (6 خرداد ماه) با حضور کارشناسانی از وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی ادامه خواهد یافت و بعد از رأی‌گیری ، نتیجه را به هیات رئیسه ارایه خواهیم کرد.

**11 مخالف و موافق این لایحه دلایل خود را مطرح کردند

محمدجواد جمالی عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جلسه امروز گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز صبح در جلسه فوق‌العاده‌ای بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخت، جلسه‌ای که با حضور نمایندگانی از وزارت خارجه، سپاه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد.

وی اظهار داشت: در این جلسه این لایحه بررسی شد و 11 نفر از نمایندگان در موافقت و مخالفت با آن بحث‌های جدی را مطرح کردند.

جمالی گفت: وزارت خارجه در این جلسه خواستار تصویب این لایحه بود، وزارت خارجه موضوع وجود شرایطی در قالب تحفظ را مورد اشاره قرار داد اما منتقدان این موضوع را بیان می‌کردند که ممکن است این تحفظ‌ها عملیاتی نشود و سایر کشورها مخالفت‌هایی کنند.

به گزارش ایرنا، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم به کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی بررسی شد. در این جلسه که حواشی زیادی را داشت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اعلام کرد که به دلیل مخالفت با این لایحه، گزارشی را به مجلس ارائه نکرده است. 

نهایتا علی لاریجانی رییس مجلس همان روز اعلام کرد که لایحه دولت به دلیل عدم گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس بررسی می شود و پس از سخنان مخالفان و موافقان، علی لاریجانی رییس مجلس این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داد. 

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز در جلسه فوق العاده خود، این لایحه را بررسی و اعلام کردند نتیجه نهایی، فردا -یکشنبه-اعلام می شود. 

پربیننده ترین خبرها