کارشناسان ترکیه‌ای:عربستان منتظر تحریم ایران از سوی آمریکا است

کارشناسان ترکیه‌ای:عربستان منتظر تحریم ایران از سوی آمریکا است
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 02:23

صلاح الدین چاکرگیل روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترکیه‌ای گفت که خروج آمریکا از برجام به رغم مخالفت بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها، لبخند رضایتی را در چهره بعضی از سران کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمایان ساخته است.

العالم-عربستان

چاکرگیل روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'آمریکا، اسراییل و عربستان به دنبال نقشه های علیه ایران' در روزنامه استار نوشت: مقامات ریاض به منظور افزایش اقتدار خود در جغرافیای جهان اسلام از هر گونه اقدامی در راستای مقابله با تهران و تضعیف آن استقبال می کنند.

وی اضاقه کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در منطقه خاورمیانه همواره از راهبرد تحریک گروه ها به جنگ فرقه ای و اختلاف کشورهای مسلمان استفاده کرده و همچنان بهره می برند.

وی اظهار کرد: روابط تهران و ریاض بسیار متشنج است و همچنان در مسیر مورد علاقه واشنگتن و تل آویو ادامه دارد به طوری که در بسیاری از شبکه های عربی از ایران به عنوان خطری برای موجودیت رژیم صهیونیستی نام می برند و البته باید اعتراف کنم که متاسفانه چنین فهمی در ترکیه هم وجود دارد.

به نوشته این رسانه، خروج آمریکا از برجام و در ادامه وضع تحریم های احتمالی علیه ایران بی تردید مخرب خواهد بود و می تواند تاثیرات منفی در منطقه داشته باشد و به همین دلیل سران ریاض بی صبرانه منتظر وضع تحریم های اقتصادی هستند تا شروع به عقده گشایی کنند.

سویل نوریوا روزنامه نگار، تحلیلگر منطقه ای و رییس مرکز رسانه های قفقاز نیز در گفت و گو با تلویزیون خبر تورک اظهار کرد: دولت عربستان سعودی علاقه مند به تشدید تنش میان تهران و تل آویو است چرا هر گونه جرقه جنگ میان آنها، آمریکا را به نفع جبهه صهیونیست ها وارد میدان خواهد کرد که این موضوع علیه ایران خواهد بود.

به باور این کارشناسی سیاسی ترک، سعودی ها برای اینکه آمریکایی ها هر چه زودتر دست به تحریم اقتصادی ایران بزنند، لابی های منطقه ای خود با کشورهای عربی را برای پشتیبانی قوی از تحریم ها آغاز کرده اند.

ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان نیز با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'اسراییل در حال تجزیه فلسطین و کشورهای عربی است' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: عقل سران بعضی از کشورهای عربی اسیر دولتمردان آمریکا و رژیم صهیونیستی است چرا که آنها به امید تضعیف حکومت ایران، از هر گونه همکاری با واشنگتن و تل آویو دریغ نمی کنند به طوری که شاهد بودیم هیچ واکنشی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همچنین انتقال سفارت آمریکا به قدس نشان ندادند.

اوغوز چلیک کول سرکنسول سابق ترکیه در واشنگتن و استاد دانشگاه فرهنگ استانبول هم با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'خاورمیانه و درگیری میان عربستان با ایران' در روزنامه حریت نوشت: تنش میان ایران و عربستان روز به روز در حال افزایش است به طوری که جنگ غیر مستقیم آنها در منطقه گسترش یافته است و این دو از هر اهرمی برای مقابله پیشرفت نفوذ یکدیگر در منطقه استفاده می کنند.

وی مدعی شد: عربستان سعودی مدعی شیعه گری ایران در منطقه است و بارها تهران را به دخالت در امور داخلی و تحریک شیعیان شرق این کشور متهم کرد و امروز محور سیاست خارجی خود را بر اساس مقابله با ایران ترسیم می کند.

وی تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام باعث خوشحالی مقامات عربستان سعودی شد چرا که پیش بینی ها از تحریم اقتصادی سنگین علیه ایران از سوی کاخ سفید خبر می دهد و این اقدام می تواند به تضعیف ایران منجر شود و کفه ترازوی رقابت در منطقه خاورمیانه را به نفع ریاض سنگین کند.

 توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

دونالد ترامپ چندی قبل طی سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای با اعلام حمایت از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اعلام کرد که عربستان از گام های اعلامی رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای با ایران استقبال می کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها