سایه تحریم‌های ایران بر سر بانک‌های کوچک آلمان

سایه تحریم‌های ایران بر سر بانک‌های کوچک آلمان
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 09:36

تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف همکاری‌های تجاری با ایران تنها چند ماه باقی مانده است اما برخی از بانک‌ها قصد دارند علی‌رغم وجود خطر تحریم، همچنان به تعاملاتشان با ایران ادامه دهند.

العالم _ اروپا

به گزارش شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بانک‌های بزرگ آلمان پس از آنکه به اتهام نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا با جریمه‌هایی مواجه شدند، از تعامل با این کشور اجتناب می‌کنند. اما بانک‌های آلمانی کوچک‌تر از فرصتی که توافق هسته‌ای در اختیارشان قرار داده است بهره برده‌اند؛ توافقی که دونالد ترامپ از آن خارج شده است.

تا نوامبر و پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف همکاری‌های تجاری با ایران تنها چند ماه باقی مانده است. اما برخی از بانک‌ها قصد دارند علی‌رغم وجود خطر تحریم، همچنان به تعاملاتشان با ایران ادامه دهند.

صادرات آلمان به ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای افزایش یافته است. افزایش صادرات آلمان به ایران در سال 2016 22 درصد و در سال 2017 15.5 درصد بود و ارزش مجموع آن در سال گذشته میلادی به 3 میلیارد دلار رسید. البته این ارقام در قیاس با صادرات 111.5 میلیارد یورویی آلمان به آمریکا -- بزرگترین مشتری‌اش -- بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

شرکت‌ها و بانک‌هایی که همین حالا نیز با تهران مبادلات تجاری دارند باید به شدت مراقب تحریم‌های آمریکا باشند. معاملات با ایران از طریق یورو انجام می‌شود و کسب و کارهایی که افراد آمریکایی در هیئت مدیره آن‌ها حضور دارند نمی‌توانند طرف معامله با ایران باشند. همچنین کالا‌های فروخته‌شده به ایران نباید بیش از 10 درصد از قطعاتشان آمریکایی باشد.

"دویچه‌بانک" و "کومرتس‌بانک" -- دو بانک بزرگ آلمانی -- با ایران تعامل ندارند. دویچه‌بانک چندی پیش وادار شد به اتهام نقض تحریم‌های ایران 258 میلیون دلار جریمه بپردازد.

از سوی دیگر، به گفته یک سخنگوی "دی زد بانک،" این نهاد مالی در حال خروج از بازار ایران است. این نهاد نقش یک بانک مرکزی را برای بیش از 1000 اعطا‌کننده محلی وام ایفا می‌کند. از این رو برخی از شرکت‌های آلمانی فعال در ایران ناچار شدند تعاملات مالی خود را به شعبه هامبورگِ بانک ملی ایران منتقل کنند. اما اگر بانک ملی بار دیگر به فهرست تحریم‌های آمریکا بازگردد، ممکن است این پیوند نیز گسسته شود.

 

پربیننده ترین خبرها