مهمترین سناریوی ائتلاف «دولة القانون» برای تشکیل دولت آتی عراق

مهمترین سناریوی ائتلاف «دولة القانون» برای تشکیل دولت آتی عراق
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 12:33

ائتلاف دولة القانون، مهمترین سناریوی خود برای تشکیل دولت آتی عراق را همپیمانی با ائتلاف «الفتح» و فهرست‌های کردی و سنی اعلام کرد.

العالم _ عراق

«خالد الاسدی» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» اعلام کرد که همپیمانی این ائتلاف با ائتلاف «الفتح» و فهرست‌های کردی و سنی از قویترین سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت آتی در عراق است.

وی در گفت‌وگو با «موازین نیوز» اظهار داشت: نشست‌های صورت گرفته میان «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون  با «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و حزب اتحادیه میهنی به منظور ایجاد همپیمانی صورت گرفته اما تاکنون تشکیل ائتلافی جدید و معین اعلام نشده است.

وی درباره تشکیل فراکسیون اکثریت با همپیمانی دولة القانون، الفتح و فهرست‌های کردی و سنی گفت: این امر در روند تشکیل فراکسیون اکثریت مطرح است اما هنوز این مسئله در مرحله تکوین است و هنوز هیچ چیز علنی، رسمی، نهایی و قطعی نشده است. اما این ائتلاف یکی از قویترین سناریوهای مطرح برای تشکیل دولت آتی است.

نمایندگان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان، پنجشنبه پیش در بغداد با المالکی و العامری دیدارهایی داشتند اما منابع آگاه اعلام کردند که این نشست‌ها به توافقی حقیقی منجر نشد. از سوی دیگر برخی منابع از توافق حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی با ائتلاف دولة القانون خبر دادند اما 

این حزب واقعیت ماجرای امضای توافق سیاسی با نوری المالکی و هادی العامری طی سفر هیأتی از این حزب به بغداد را روشن کرد.

«ریبین سلام» عضو این حزب در گفت‌وگوی اختصاصی با «بغداد الیوم» اظهار داشت که سفر هیأت حزب دموکرات کردستان به بغداد و دیدار با رهبران  کلیه فراکسیون‌ها و ائتلاف‌ها برای شناسایی و گرفتن نبض فراکسیون‌های مختلف سیاسی صورت گرفت و بر خلاف آنچه که برخی رسانه‌ها ادعا کردند، هیچ توافق و ائتلافی صورت نگرفته است و اینکه گفته می‌شود این حزب با ائتلاف‌های دولة القانون و الفتح همپیمان شده، صحت ندارد.

وی افزود: طرف نزدیک‌تر به ما، کسی است که قانون اساسی مصوب سال 2005 را اجرایی کند و به حقوق کردها ایمان داشته باشد. تصمیم درباره همپیمان شدن با ائتلافی مشخص نیز از اربیل و پس از نشست حزب دموکرات با مسعود بارزانی اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که «فاضل میرانی» رئیس هیأت اعزامی از سوی حزب دموکرات کردستان به بغداد، چند روز پیش اعلام کرده بود که با رئیس ائتلاف دولة القانون به نقاط مشترکی برای تشکیل دولت آتی در کشور دست یافته است.

نوری المالکی نیز نشست با هیأت حزب دموکرات کردستان را خوب و مهم توصیف کرد و گفت که در این دیدار درباره تحولات سیاسی جاری و حرکت برای تشکیل دولت آتی رایزنی شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها