تحلیل روز/

توافق آمریکا و ترکیه بر سر «منبج سوریه»؛ این هرگز قابل قبول نیست!

توافق آمریکا و ترکیه بر سر «منبج سوریه»؛ این هرگز قابل قبول نیست!
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 10:30

آمریکا و ترکیه درباره نقش راهی درخصوص همکاری مشترک برای تضمین امنیت و ثبات در منبج سوریه به توافق رسیدند.

العالم - تحلیل روز

این توافق بعد از آن صورت گرفت که سفارت آمریکا در آنکارا پایتخت ترکیه جمعه شب بیانیه ای صادر و اعلام کرد گروه کاری مشترک آمریکایی و ترکیه ای درباره سوریه برای بررسی بحران سوریه و دیگر مسایل مهم مشترک در آنکارا تشکیل نشست داد.

بر اساس این بیانیه ، در این نشست مختصات اساسی و محوری برای نقشه راه درباره همکاری مشترک در آینده به منظور تضمین امنیت و ثبات در منبج تدوین شد.

در این بیانیه آمده است «مایک پامپئو» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران امور خارجه آمریکا و ترکیه چهارم ماه ژوئن آینده برای بررسی توصیه های این گروه کاری مشترک در واشنگتن دیدار می کنند.

پیش بینی می شود اعلام دستیابی به توافق نهایی آمریکا و ترکیه بر سر منبج سوریه پس از دیدار پامپئو و اوغلو صورت بگیرد؛ «ابراهیم کالن» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده است که ترکیه و آمریکا به زودی منطقه امنی را در اطراف شهر منبج که اکنون تحت سیطره گروه موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» متحد با واشنگتن قرار دارد ایجاد می کنند.

ترکیه از طرف آمریکایی می خواهد که نیروهای یگان های مدافع خلق کرد موسوم به (قسد) را به خصوص از منطقه منبج بیرون کند.

اعلام توافق همکاری مشترک ترکیه و آمریکا در شهر منبج سوریه با تاکید یک منبع مسئول در نیروهای سوریه دموکراتیک همزمان است که گفت: آمریکا یک پایگاه نظامی جدید در شهر منبج در شمال سوریه نزدیک مرز با ترکیه احداث کرده است.

سخنگوی شورای نظامی منبج وابسته به قسد (یگان های مدافع خلق کرد) تائید کرد که نظامیان فرانسوی نیز در این پایگاه نظامی جدید الاحداث مستقر شده اند. پایگاه نظامی جدید با هدف نظارت و کنترل بهتر مرزها صورت گرفته است.

این پایگاه نظامی به محض آن که ترکیه و متحدان آن ماه ژانویه گذشته به یگان های مدافع خلق کرد در منطقه عفرین سوریه یورش بردند و همچنین در سایه تهدیدات پیاپی آنکارا مبنی بر گسیل داشتن نظامیان خود به داخل منبج تاسیس شد.

این مسئول افزود نظامیان آمریکایی و فرانسوی در پایگاه تازه تاسیس در منبج اقدام به گشت زنی در خط تماس بین نیروهای قسد (یگان های مدافع خلق کرد) و نیروهای سپر فرات تحت حمایت ترکیه برای جلوگیری از بروز هرگونه برخوردی میان دو طرف مبادرت می ورزند.

(به اصطلاح) ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا تاکنون هیچ توضیحی درباره این اظهارات سخنگوی شورای نظامی منبج نداده است و حمایت آمریکا از قسد بارزترین نقطه اختلافی در روابط واشنگتن و آنکارا است.

نشست روز جمعه نیز در راستای همکاری آمریکا و ترکیه پس از سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه فوریه به ترکیه است تا جایی که نخستین نشست گروه کاری ویژه سوریه ناشی از گروه های کاری بین دو کشور در روزهای هشتم و نهم ماه مارس گذشته برگزار شد.

به راستی چه کسی مذاکره می کند و درباره چه چیزی مذاکره می شود!!! این مذاکرات بر اساس کدام قانون و بر اساس کدام بهانه و توجیهی صورت می گیرد؟

منبج شهر چشمه سارها و حریر و شعر و شاعری است؛ نامش را از آب گوارای به دست آمده از دل و عمق زمین به دست آورده است. در ابتدا منبع و منبغ بوده است و به تدریج لفظ آن به منبج تغییر یافته است. منبج یک شهر تاریخی و شعر و شاعری است.

همچنین شهر پرناز و نعمت و سرسبز و شهر ابوفراس الحمدانی است. منبج شهری کوچک و در همین حال بزرگ به خاطر سبزه زارهای گسترده و زیاد در آن است. خاک حاصلخیز و پر خیر و برکتی دارد. حبوبات و پنبه آن معروف است. این شهر در دوره حکومت حمدانی ها به زیبایی و هوش سرشار ساکنانش و ذوق شعری شان معروف بود. همچنین صنایع دستی این شهر که ریشه دار بودن و اصیل بودن آن را نشان می دهد معروف است، صنعت فرش و زیلو بافی و پوشاک نیز در آن رونقی بس فراوان داشت؛ منبج در محور غربی رود فرات قرار دارد.

منبج در قدیم به شهر حریر معروف بود زیرا کشت درختان توت و پرورش کرم ابریشم در آن حال و هوای خاصی داشت. 

با همه این تفاصیل منبج با مردمان و روحیه و تاریخی که دارد هرگز نخواهد پذیرفت که کسی به نام آن و درباره آن مذاکره کند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها