سودان مشارکت در کشتار مردم یمن را واجب اخلاقی دانست!

سودان مشارکت در کشتار مردم یمن را واجب اخلاقی دانست!
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 23:31

«عوض بن عوف » وزیر دفاع سودان روز دوشنبه در دیدار «جعفر بن حسن معلا» سفیر عربستان در خارطوم، اعزام نیروهای نظامی سودانی برای کمک به رژیم کودک کش عربستان در جنگ یمن را از نظر اخلاقی واجب دانست.

العالم-افریقا

به گزارش تارنمای خبری «سودان تریبون» سفیر سعودی روز دوشنبه با این وزیر سودانی دیدار و در خصوص همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف گفت و گو کرد.

معاون وزیر دفاع عربستان نیز چهارشنبه گذشته طی دیداری از خارطوم و گفت و گو با «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان و وزیر دفاع این کشور، از مشارکت 'مخلصانه' سودان در جنگ یمن تشکر کرد.

در حالی وزیر دفاع سودان مشارکت در کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان بی دفاع یمنی را از نظر اخلاقی واجب دانست که تارنمای خبری«السودان الیوم» 20 فروردین در گزارشی در خصوص حضور نظامی سودان در یمن نوشت: جنگ ضد یمن هیچ گونه توجیه قانونی، شرعی، اخلاقی و انسانی ندارد و نظامی های سودانی باید فورا از این کشور خارج شوند.

سودان از سال 2015 شماری از نیروهای نظامی خود را به طمع کمک های مالی عربستان، برای کمک به سعودی ها روانه یمن کرد که تاکنون شمار زیادی از آن ها کشته شده اند. رسانه های سودانی از چندماه پیش شروع به انتقاد از مقام های این کشور کرده و تاکید می کنند در حالی که خارطوم در بحران مالی سختی به سر می برد و شمار زیادی از نیروهای ارتش خود را برای کمک به عربستان به یمن اعزام کرده است، ریاض کمکی به خارطوم نمی کند و به همین دلیل باید از این جنگ بی حاصل خارج شد.

سودان چندی پیش اعلام کرد، حضور نظامی در یمن را مورد ارزیابی قرار می دهد. به نظر می رسد علت دیدار معاون وزیر دفاع عربستان از خارطوم نیز همین مساله باشد.

حال با این سخنان وزیر دفاع سودان که حمله مردم بی دفاع یمن را واجب اخلاقی می داند، به نظر می رسد عربستان به دلیل ترس از فروپاشی ائتلاف ضد یمن و همچنین بیشتر نزدیک شدن سودان به قطر و ترکیه، وعده کمک های مالی قابل توجهی به سودان داده است. 

تارنمای خبری «آفریکا اینتلجنس» دهم فروردین گذشته نوشت، روابط خارطوم با ریاض این روزها و پس از ناامیدی سودان از کمک های عربستان رو به تیرگی است و رئیس جمهوری سودان به دلیل ناامیدی از کمک های عربستان، مشغول تقویت روابط کشورش با ترکیه و قطر است که این باعث خشم سعودی ها شده است .

«عبدالرحمن الفضیل » نماینده مجلس سودان 13 فروردین خواستار عقب نشینی نیروهای نظامی سودانی شرکت کننده در تجاوز به یمن شد و گفت، سودان وارد ائتلافی شده است که این ائتلاف هیچ گاه از آن حمایت نکرده و در آینده نیز حمایت نخواهد کرد، جدا از این به دلایل سیاسی نمی توان در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرد و به همین دلیل سودان باید نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کند. 

عربستان به همراه برخی کشورهای عربی از جمله امارات، از ششم فروردین 94 به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن، تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور را آغاز کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشته و زخمی شدن ده ها هزار تن، آوارگی میلیون ها نفر از شهروندان فقیر یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها