جانشین‌های احتمالی محمود عباس در تشکیلات خودگردان فلسطین

جانشین‌های احتمالی محمود عباس در تشکیلات خودگردان فلسطین
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 11:31

پای رئیس تشکیلات خودگردان برای بار چندم به بیمارستان باز شده و در پشت پرده، رقابتی حقیقی برای تکیه بر صندلی او در جریان است.

العالم _ فلسطین اشغالی

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که هفته پیش بر اثر التهاب شدید ریه به بیمارستانی در رام‌الله (در کرانه باختری) منتقل شده بود،‌ روز دوشنبه (دیروز) مرخص شد.

این اولین بار نیست که محمود عباس، معروف به «ابو مازن» پایش به بیمارستان باز می‌شود، اما اولین‌ بار است که بیش از یک هفته در بیمارستان می‌ماند.

وبگاه «الرساله» وابسته به حماس در گزارشی در همین خصوص نوشت: گزارش‌های مربوط به وضعیت سلامتی عباس در صدر اخبار بود اما در پشت پرده، جنگی حقیقی درباره جانشینی او در جریان است. علیرغم طمع بسیاری برای نشستن بر سر جای محمود عباس اما چند گزینه فوق، شانس بیشتری برای این موضوع دارند: جبریل رجوب، صائب عریقات، ماجد فرج و محمود دحلان.

در ادامه این گزارش آمده است به نظر می‌رسد شانس ماجد فرج که در حال حاضر ریاست سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان را بر عهده دارد، بیشتر از سایر رقبا باشد؛ وی دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را در مشت خود دارد و از سوی دیگر روابط خوبی با رژیم صهیونیستی و آمریکا برقرار کرده اما در سطح جنبش فتح از حمایت چندانی برخوردار نیست.

جبریل رجوب از ماجد فرج، شانس کمتری دارد خصوصا اینکه عباس از نحوه اظهارات وی درباره مصر که هر چند وقت یک بار تکرار می‌شود، خشنود نیست و می‌گوید او قصد تخریب روابط با قاهره را دارد.

اما عریقات از هر دو مورد قبلی شانس ضعیف‌تری دارد گرچه او روابطی خوب با تل‌آویو، آمریکا، اروپا دارد و بازوی سیاسی عباس به شمار می‌رود اما وضعیت سلامتی او خوب نیست و همین اواخر مجبور به پیوند ریه در آمریکا شد.

در نهایت محمد دحلان عضو جدا شده فتح که سال‌هاست روابطش با عباس خراب شده، منتظر فرصت مناسب است تا بر مسند ریاست تشکیلات خودگردان تکیه بزند؛ گفته می‌شود، او برای رسیدن به این منصب، سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از جمله جلب حمایت عربی، تقویت روابط با آمریکا و تل‌آویو، تسلیح افراد وابسته به خودش در اردوگاه های کرانه باختری و امثال آن انجام داده است.

 

پربیننده ترین خبرها