واکنش سعودی ها به افشاگری فرانسه در خصوص بازداشت الحریری

واکنش سعودی ها به افشاگری فرانسه در خصوص بازداشت الحریری
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 13:57

وزارت خارجه عربستان سعودی به اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در تایید بازداشت نخست‌وزیر لبنان در عربستان، واکنش نشان داد و اظهارات او در این خصوص را رد کرد.

العالم _ اروپا

یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان سعودی، به اظهارات رئیس جمهور فرانسه که بازداشت «سعد الحریری» در عربستان را تایید کرد، واکنش نشان داد و اعلام کرد که این سخن صحیح نیست.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وی ادعا کرد: «عربستان همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده و می‌کند و از دولت «سعد الحریری» با تمامی ابزارهای موجود پشتیبانی کرده است. کلیه شواهد حاکی از آن است که ایران و «حزب الله» که در ترور «رفیق الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان و کشتار شهروندان فرانسوی در لبنان نقش داشتند، لبنان و منطقه را به سوی بی ثباتی سوق می‌دهند.»

این منبع که هیچ نامی از او در خبرگزاری رسمی عربستان نیامده است، در ادامه این فرافکنی ادعا کرد که ایران به شبه‌نظامیان تروریست در منطقه کمک نظامی می‌کند و به عنوان مصداق، از جنبش انصارالله یمن به عنوان شبه‌نظامیان الحوثی یاد می‌کند و می‌گوید که ایران اسلحه و موشک‌های بالستیک را در اختیار این گروه قرار می‌دهد تا علیه شهرهای سعودی استفاده شود.

این منبع در ادامه گفت که عربستان آماده همکاری با ماکرون برای مقابله با نیروهای هرج و مرج طلب در منطقه و در رأس آنها ایران و ابزارهای آن است.

 امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه «بی اف ام تی وی» درباره دستاوردهایش در عرصه جهانی گفت: اگر فرانسه نبود احتمالا همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنم شاهد یک جنگ در لبنان بودیم. این تحرک و دیپلماسی ما بود که مانع از آن شد.

وی همچنین تاکید کرد که میانجیگری فرانسه نقشی حیاتی در حل بحران سال گذشته در لبنان ایفا کرد. 

ماکرون در ادامه اضافه کرد؛ « من به شما یادآوری کنم که سعد الحریری نخست وزیر لبنان به مدت چندین هفته در ریاض بازداشت بود.»

اواخر سال 2017 میلادی سعد الحریری که به ریاض سفر کرده بود ناگهان با حضور بر صفحه تلویزیون عربستان از سمت خود استعفا کرد. چند روز بعد مشخص شد که استعفای نخست وزیر لبنان تحت فشار و با اجبار آل سعود صورت گرفته است هر چند که عربستان این موضوع را تکذیب کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در همان زمان ضمن اعلام اینکه الحریری در ریاض در بازداشت به سر می‌برد گزارش داد که استعفای عجیب نخست‌وزیر لبنان بخشی از تلاش‌ جاه‌طلبانه ولیعهد سعودی برای تکان دادن ساختار قدرت در منطقه و مقابله با رقیب عربستان، یعنی ایران بود.

پربیننده ترین خبرها