تسریع فرایند بین المللی شدن پول چین با خروج ترامپ از برجام

تسریع فرایند بین المللی شدن پول چین با خروج ترامپ از برجام
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 18:40

خروج ترامپ از برجام و افزایش معاملات تجاری و نفتی چین با ایران بر مبنای یوان، این امکان را به چین داده است تا پول ملی خود را سریعتر بین المللی کند.

العالم ـ آسیا

روزنامه تایوانی "تایپه تایمز" روز سه شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد، کارشناسان بر این باورند افزایش معاملات نفتی با "یوان" پول ملی چین، حمایت مناسب و فرصت خوبی است که تهران در تعامل با پکن برای بازار چین مهیا می کند و باعث توسعه روابط دو کشور می شود.

این روزنامه خاطر نوشته، البته مساله بین المللی شدن یوان مدتی است که به طور گسترده مطرح است.
این روزنامه تایوانی تصریح کرده، موضوعاتی هم مطرح شده مبنی بر اینکه مسایل مرتبط با ایران باعث شده است تا فرصت های بیشتری در اختیار چین برای بین المللی کردن یوان قرار گیرد.
این گزارش می افزاید برای مثال بسیاری بر این اعتقاد هستند که افزایش معاملات تجاری و مسایل مربوط به ایران این امکان را به چین داده است تا یوان را سریعتر بین المللی کند.
البته دولت چین تصریح کرده که بین المللی شدن پول ملی این کشور یک فرایند است که به اندازه و رشد اقتصادی این کشور بستگی دارد.
یکی از راه حل هایی هم که اخیرا روزنامه هنگ کنگی "مورنینگ پست" برای مقابله با دولت آمریکا در نقض توافق هسته ای عنوان کرده بود اینکه دیگر کشورها از جمله چین باید یک شبکه تجاری و بانکی مستقل با ایران داشته باشند.
این شبکه به این کشور و کشورهای اروپایی امکان می دهد که با ارزهای ملی خود با ایران معاملاتی انجام دهند و این برای همه طرف ها برد - برد خواهدبود.
روزنامه تایوانی نوشت که در مصاحبه مطبوعاتی که "لی که چیانگ" نخست وزیر چین با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در پکن داشته است د باره بین المللی شدن یوان و ارتباط آن با ایران نیز مسایلی مطرح شده است که چین این فرایند را مربوط به گسترش اقتصاد کشور دانسته است.
به گزارش ایرنا، در همین مصاحبه نیز مرکل گفت که شرکت های اروپایی نمی توانند و نباید از بازار ایران خارج شوند و فرصت های تجاری را به دیگران بدهند.
تایپه تایمز نوشت که چین و آلمان در برابر آمریکا که باعث نقض برجام شده است موضعی بسیار متحد اتخاذ و اقدام ترامپ رییس جمهور آمریکا را تقبیح کرده اند.

پربیننده ترین خبرها