بازی خطرناک اوکراین با مرگ نمایشی خبرنگار روس

بازی خطرناک اوکراین با مرگ نمایشی خبرنگار روس
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 19:19

سرویس‌‌های امنیتی اوکراین با صحنه‌سازی قتل یک خبرنگار روس، جامعه جهانی را فریب دادند.

العالم ـ اروپا

اوکرایتن دیروز (چهارشنبه) اعلام کرده بود «آرکادی بابچنکو» خبرنگار روسی در حادثه تیراندازی در کی‌یف کشته شده و روسیه را مسئول مرگ وی معرفی  کرده بود اما وی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به این ترتیب بازی خطرناک و سناریوی سازی مقامات اوکراین که به فریب جامعه جهانی مبادرت کرده بودند، فاش شد.

پس از رو شدن بازی عجیب و نامتعارف اوکراین نه تنها منتقدان این کشور بلکه همکاران این خبرنگار هم حالا خواستار ارائه مدارکی هستند که ثابت کند این قتل نمایشی ضروری بوده است.

 بیست ساعت پس از آنکه خبر قتل آرکادی بابچنکو، خبرنگار منتقد روس در پایتخت اوکراین منتشر شد، بابچنکو صحیح و سالم همراه مقامات دولت اوکراین در یک نشست خبری شرکت کرد و از همسرش عذرخواهی کرد.

همکاری آرکادی بابچنکو با سرویس‌های امنیتی اوکراین برای گرفتن چند عکس غرق در خون از او و بازی کردن در یک مرگ نمایشی که افکار عمومی جهان را فریب داد، بسیاری از همکاران او را شوکه کرده است.

بنابرگزارش یورو نیوز، پاول گوسو، سردبیر روزنامه مسکوفیسکی کامسامولتس (Moskowskij Komsomolez) این ماجرا را "یک بازی کاملأ غیرانسانی از سوی اوکراین و این آدمی که خود را خبرنگار می‌خواند" توصیف کرده و می‌گوید: «همه اینها به خاطر اینکه بعد بگویید روسیه مقصر همه چیز است؟ آکاردی برای من دیگر حتی یک همکار سابق هم نیست.»

میخاییل خودوروفسکی، یکی از مشهورترین منتقدان پوتین هم ضمن ابراز خوشحالی از زنده بودن آرکادی می‌گوید: «جای تأسف است که سازمان‌های اطلاعات مخفی به پیامدهای کار خود برای اعتبار کسی فکر نمی‌کنند. اعتبار یک آدم تمام زندگی اوست.» 

کریستوف دلویر، مدیر سازمان "خبرنگاران بدون مرز" هم ضمن ابراز "خشم عمیق" خود از ماجرای که رخ داده می‌گوید: «برای یک دولت بازیچه‌کردن حقیقت بسیار خطرناک است. به خصوص وقتی که برای یک داستان غیرواقعی خبرنگاران به بازی گرفته شوند.»

سرویس‌های امنیتی اوکراین مدعی هستند که با این صحنه‌سازی مانع از اجرای قتل آرکادی بابچنکو به دست افرادی شده‌اند که از سوی مسکو مأموریت داشتند او را ترور کنند. البته شواهد و مدارکی که آنها تا کنون ارائه کردند هنوز هیچ کس را متقاعد نکرده که این قتل نمایشی واقعأ ضروری بوده است.

گل به خودی به نفع روسیه

سرویس‌های امنیتی اوکراین ویدئوی منتشر کردند که بازداشت یک فرد را نشان می‌دهد که از قرار "طراح جنایت" بود و مخفیانه دنبال خرید سلاح بوده تا یک قاتل حرفه‌ای را برای ترور آرکادی اجیر کند. هیچ ‌چهره‌ای در این ویدئو قابل تشخیص نیست و تنها صدای افراد شنیده می‌شود.

حال همه منتظر شواهد و مدارک محکمه‌پسندی هستند که ادعای سرویس‌های امنیتی اوکراین را ثابت کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه که تنها دقایقی پس از انتشار خبر زنده بودن آرکادی نوشته بود "این خبر بهترین خبر روز است"، می‌گوید: «امیدوارم آخر همه داستان‌هایی از این دست، اینگونه خوش باشد.»

قتل نمایشی این خبرنگار منتقد روس آنهم درست و زمان سفر فرانک−‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان به اوکراین بازتاب وسیعی در رسانه‌های آلمانی داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها