پس از دیدار با مقام ارشد کره شمالی؛

پامپئو: اولویت هایمان را برای دیدار با اون گفتیم

پامپئو: اولویت هایمان را برای دیدار با اون گفتیم
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 21:34

وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه پس از دیدار با معاون رهبر کره شمالی اظهار کرد: ما اولویت های خود را برای دیدار احتمالی سران دو کشور مورد بحث قرار دادیم.

العالم - آمریکا

مایک پامپئو این مطلب را دقایقی پس از پایان دو دور گفت و گو با کیم یونگ چول که در نیویورک برگزار شد، در صفحه توئیتری خود منتشر کرد.

«چول» معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی و بالاترین مقامی که از سال 2000 تا کنون به آمریکا سفر کرده است، عصر چهارشنبه وارد فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک شد و در ساعت 7 بعدازظهر در شام کاری با وزیر خارجه آمریکا در همین شهر، 90 دقیقه گفت و گو کرد.

دور دوم این گفت و گوها نیز حدود یکساعت و نیم در روز پنچ شنبه به طول انجامید و وزارت خارجه آمریکا آن را مثبت و دارای پیشرفت توصیف کرد.

قرار است پمپئو تا ساعاتی دیگر با حضور در جمع خبرنگاران درباره این گفت و گو اطلاع رسانی کند.

«چول» رئیس سابق سرویس امنیتی نیروهای نظامی کره شمالی و مشاور ارشد رهبر این کشور در مذاکرات با کره جنوبی از طریق پکن راهی آمریکا شده است.

اعتقاد بر این است که سفر این مقام ارشد کره شمالی، نشان دهنده پیشرفت در برنامه برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی است.

از دیگر سو، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه با همتای کره شمالی خود در پیونگ یانگ دیدار کرد و گفت: کره شمالی در مذاکره با آمریکا، مساله خروج واشنگتن از برجام را در نظر دارد و با لحاظ این موضوع مذاکره می کند.

وی تاکید کرد: به محض اینکه توافق‌های آنها برای بررسی به جامعه جهانی عرضه شود، شورای امنیت سازمان ملل باید از ابتکار عمل‌های مشخص حمایت کند و ما نیز برای پشتیبانی از توافق‌های قاطع که به نفع تمام طرفین دخیل از جمله خود کره شمالی باشد، حمایت می کنیم.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: اثرگذاری مذاکرات کره شمالی و آمریکا نیازمند لغو تحریم‌ها است و حل مساله هسته‌ای شبه جزیره کره به این مساله وابسته است. 

به گفته وی کره شمالی تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، تسلیحات هسته‌ای را کنار نخواهد گذاشت.

چندی پیش نیز یک هیات آمریکایی به منظور گفت و گو با مقامات کره شمالی و هماهنگی نشست سران دو کشور، در مرز دو کره و در روستای پانمونجوم با هیات کره شمالی نشست مشترک برگزار کردند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد هیات کارشناسی آمریکا و کره شمالی هم اکنون در حال مذاکره برای فراهم کردن مقدمات برگزاری اجلاس سران دو کشور هستند.

'سونگ کیم' سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی و مذاکره کننده هسته ای سابق این کشور، سرپرستی تیم ایالات متحده را در این سفر به عهده داشت.

تیم ایالات متحده همچنین شامل 'آلیسون هوکر' مدیر امور کره شمالی در کاخ سفید و 'راندال شریور' دستیار وزیر دفاع در حوزه شرق آسیا بود.

ترامپ روز پنجشنبه گذشته گفت اجلاس سران با کره شمالی را لغو کرده است اما دو روز پس از آن بار دیگر گفت که در نظر دارد تا این دیدار انجام شود.

ایرانا

پربیننده ترین خبرها