ترامپ ناقوس جنگ تجاری با اروپا را به صدا در آورد

ترامپ ناقوس جنگ تجاری با اروپا را به صدا در آورد
جمعه 11 خرداد 1397 - 08:25

با اعلام رسمی آغاز اعمال تعرفه گمرکی آمریکا بر محصولات فولادی و آلومینیوم و به دنبال آن واکنش رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که آن را غیر قابل پذیرش خواند و وعده اقدام متقابل داد، ترامپ در عمل ناقوس جنگ تجاری با اروپا را به صدا در آورد.

العالم ـ اروپا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این بار بودن هیچگونه اظهار نظر یا ارسال پیام توییتری، ویلبور راس، وزیر تجارت را به جلو فرستاد. راس تصمیم ترامپ را اعلام و خاطرنشان کرد، از همین جمعه بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و نیز کانادا و مکزیک یک تعرفه گمرگی ۲۵درصدی و برای آلومینیوم ۱۰درصدی وضع خواهد شد.

آمریکا در ماه مارس این سه کشور را از پرداخت تعرفه‌های گمرکی به طور موقت مستثنی و معاف کرده بود. این معافیت سه ماهه در ساعت ۶ بامداد اول ژوئن به وقت اروپای مرکزی به پایان رسید.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است نسبت به وضع گمرک ویژه بر فولاد و آلومینیوم اروپایی واکنش نشان خواهد داد و این یعنی آغاز جنگ تجاری در برابر آمریکا.

بنابر گزارش دویچه وله،  ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که تعرفه گمرکی ویژه که آمریکا بر محصولات فولادی و آلومینیوم وضع کرده به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی خاطرنشان کرده، «امروز روز بدی برای تجارت جهانی است.» اتحادیه اروپا "طی ساعات آینده" اقدامات متقابل را اعلام خواهد کرد.

سیسیلیا مالم‌‌ستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا نیز گفته که پاسخ اتحادیه اروپا متناسب و در انطباق با مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) خواهد بود.

وی خاطرنشان کرده، حال اتحادیه اروپا مکانیسم‌های متناسب برای حل مناقشه را در سازمان تجارت جهان فعال خواهد کرد.

ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که اقدامات متقابل از سوی اتحادیه اروپا و یا کشورهای دیگر، تأثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده نخواهد داشت.

مقابله اتحادیه اروپا با آمریکا

راینهارد بوتیکوفر، عضو جناح سبز‌های پارلمان اروپا و کارشناس مناسبات فراآتلانتیک، به شبکه اول تلویزیون آلمان گفته، اتحادیه اروپا باید به رئیس‌جمهوری آمریکا ترامپ نشان دهد که اجازه نمی‌دهد کسی این اتحادیه را مجازات و یا نکوهش کند.

وی خاطرنشان کرده، اقدامات متقابل در دست تهیه است و تعرفه های گمرکی متقابل برای برخی کالاهای آمریکایی وضع خواهند شد که البته به سطح تعرفه های گمرکی ویژه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم نمی‌رسد.

کرنش انگلیس و خط و نشان مکزیک 

دولت انگلیس نیز در نخستین واکنش خود نسبت به تصمیم دولت آمریکا "ابراز تأسف" کرد. سخنگوی دولت انگلیس گفته که لندن و اتحادیه اروپا متحدان نزدیک آمریکا هستند و معافیت از گمرکات برای آنها باید نامحدود باشد. این سخنگوی دولت انگلیس خاطرنشان کرده، دولت متبوع او به همراه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تلاش خواهد کرد به این هدف برسد.

اما وزارت اقتصاد مکزیک گفته قصد اقدام متقابل در برابر تعرفه گمرکی آمریکا بر محصولات فولاد و آلومینیومی مکزیک را دارد. این وزارتخانه اعلام کرده که بر تولیدات آمریکایی در سطح گمرکات آمریکا، تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد. تعرفه گمرکی مکزیک تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم برقرار است، اجرا خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها