وال‌ استریت ژورنال:

واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای نشست احتمالی ترامپ و پوتین است

واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای نشست احتمالی ترامپ و پوتین است
شنبه 12 خرداد 1397 - 09:04

یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع آگاه گزارش کرد که کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای نشست احتمالی رؤسای جمهور آمریکا و روسیه است.

العالم _ آمریکا

برخی منابع آگاه اعلام کردند که کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای یک نشست احتمالی میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این خصوص گزارش کرد که این نشست احتمالی یکی از مبهم‌ترین روابط سیاسی را وارد عرصه بین‌الملل می‌کند.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا روز جمعه (دیروز)، گفت که «جان هانتسمن» سفیر آمریکا در روسیه برای کمک به برنامه‌ریزی این نشست میان پوتین و ترامپ به واشنگتن سفر کرده بوده است.

طبق این گزارش، این برنامه‌ریزی‌ها در حال حاضر در مراحل ابتدایی است و دو کشور باید درباره زمان و مکان آن به توافق برسند.

این مقام آگاه توضیح داد: «این پروژه در جریان سفیر هانتسمن برای برگزاری نشست رسمی میان پوتین و ترامپ است که به چندماه قبل باز می گردد».

بنا به گفته منابع آگاه، هرگونه نشست احتمالی میان رؤسای جمهور آمریکا و روسیه احتمالاً شامل بحث‌هایی درباره سوریه، اوکراین و کنترل تسلیحات هسته‌ای می‌شود و انتظار می‌رود هدف این نشست حل اختلافات طولانی‌ میان دو کشور باشد.

این نشست احتمالی، سومین نشست میان ترامپ و پوتین محسوب می‌شود که بحث‌هایی را در حاشیه دو نشست بین‌المللی در سال 2017-یکی نشست گروه 20 در آلمان در ژوئیه گذشته و نشست دیگر در وین و در ماه نوامبر-انجام دادند.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این نشست احتمالی در حالی مطرح شده است که «رابرت مولر» مشاور ویژه کاخ سفید همچنان در حال تحقیق درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا و همچنین تبانی احتمالی مسکو و تیم ستاد انتخاباتی ترامپ است.

ترامپ هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده است و تحقیقات مولر در این زمینه را «تعقیب توهمات» توصیف کرده است. روسیه نیز هرگونه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده است.

در ماه آوریل، «یوری یوشاکف» سفیر سابق روسیه در آمریکا که در حال حاضر یکی از مشاوران پوتین محسوب می شود، گفت که ترامپ در حین تماس تلفنی 20 مارس خود، پوتین را به واشنگتن دعوت کرده است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز دعوت ترامپ از پوتین برای سفر به واشنگتن را تأیید کرد و گفت: «دو طرف در خصوص یک نشست دو جانبه در "آینده‌ای نه چندان دور" و در چندین مکان احتمالی از جمله کاخ‌سفید بحث و گفت‌وگو کردند».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اواخر آوریل به یک خبرگزاری روس گفت که «رئیس‌جمهور پوتین برای چنین نشستی آمادگی دارد».

بنا به گفته یکی از مقامات دولتی آمریکا، ترامپ در حال حاضر بر نشست با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی متمرکز است.

این مقام آمریکایی گفت: «اگر مذاکرات در آنجا (مذاکره با رهبر کره شمالی) ادامه داشته باشد، (کار بر روی نشست با روسیه) به تعویق خواهد افتاد».

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، قبل از برگزاری هرگونه نشست میان ترامپ و پوتین، احتمالاً نشستی بین ژنرال «جوزف دانفور» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و ژنرال «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار خواهد شد و تمرکز این نشست بر کاهش تنش در سوریه خواهد بود.

ترامپ از آغاز رقابت های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا به دنبال تقویت روابط با مسکو بود که البته بعد از انتصاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چنین وعده‌ای تاکنون محقق نشده است.

پربیننده ترین خبرها