ولید معلم در پاسخ به العالم:

ایران حضوری مستشاری و قانونی در سوریه دارد/ از رهبری، دولت و ملت ایران قدردانی می کنیم/ قربانیان حملات اسراییلی ها علیه سوریه، نیروهای سوری بودند/ پس از خروج نظامیان آمریکایی از التنف، درباره توافق منطقه جنوبی صحبت می کنیم

ایران حضوری مستشاری و قانونی در سوریه دارد/ از رهبری، دولت و ملت ایران قدردانی می کنیم/ قربانیان حملات اسراییلی ها علیه سوریه، نیروهای سوری بودند/  پس از خروج نظامیان آمریکایی از التنف، درباره توافق منطقه جنوبی صحبت می کنیم
شنبه 12 خرداد 1397 - 14:56

وزیر خارجه سوریه گفت: ایران به دعوت از سوریه در کشور ماست و حضور آن کاملا قانونی است. چیزهایی که درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه می‌گویند، حرفهای اسرائیلی و کذب است.

العالم _ سوریه

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه امروز (شنبه) کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران برگزار کرد و به سوالات آنان پاسخ داد. 

در ابتدای این نشست خبری خبرنگار العالم از ولید معلم پرسید:«از حدود دوهفته تاکنون چندین مقام مسئول در غرب و نیز در رژیم اشغالگر از خروج نیروهای ایرانی از سوریه صحبت می کنند. مسئولان رژیم صهیونیستی می گویند که شما پس از حملات اخیر اسراییل، با این امر موافقت کردید، پاسخ شما چیست؟» 

ولید معلم در پاسخ به این سوال گفت: از همان ابتدا که توطئه علیه سوریه آغاز شد، برادران ما در جمهوری اسلامی برای کمک به سوریه در برابر تروریسم بپاخاستند، تروریسمی که از طرف ترکیه و عربستان و قطر حمایت مالی شده است، از این رو از سال 2011 تاکنون ایران در کنار جمهوری عربی سوریه در جنگ علیه تروریسم ایستاده است.

وی در ادامه افزود: از همین تریبون از طرف ملت سوریه اعلام میکنم که از رهبری و دولت و ملت ایران تشکر و قدردانی می کنیم.

وزیرخارجه سوریه در ادامه اظهار داشت: ایران حضور نظامی در سوریه ندارد بلکه اینها حرفهای اسراییل است که می کوشد از هجمه آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کند؛ در سوریه مستشاران ایرانی حضور دارند که برخی از آنها نیز شهید شدند، آنها در کنار نیروهای ارتش سوریه فعالیت می کنند. آنها با توافق و هماهنگی با نیروهای ارتش ما حضور دارند.

ولیدمعلم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پایگاه های نظامی ثابتی در سوریه ندارد. آنچه که اسراییلیها ادعا می کنند، دروغ محض است. حتی قربانیان حملات اسراییلی ها علیه مواضع نظامی سوریه، از نیروهای سوری بودند. ازهمین تریبون می گویم اظهارات رسانه ای اسراییلیها و غربی درباره حضور ایران هیچ صحت ندارد.

وی در ادامه اشاره کرد که ایران بنا به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد، حضور آن قانونی است و این برخلاف امریکا و ترکیه و فرانسه است که حضورشان در سوریه غیرقانونی است.

وزیرخارجه سوریه تاکید کرد: تا زمانی که جنگ علیه تروریسم وجود دارد، سوریه به عنوان کشوری که دارای حاکمیت است، برای مبارزه با تروریسم با هرکسی که بخواهد همکاری می کند.

«دارین فضل» خبرنگار العالم در نشست خبری ولید معلم وزیر خارجه سوریه در خصوص حضور ایران در سوریه پرسید؛ معلم در پاسخ به او ضمن تشکر از رهبر، دولت و ملت ایران گفت: ایران پا به پای سوریه در برابر تروریسم ایستاده است و در این راه شهید داده است، ایران پایگاه نظامی در سوریه ندارد و حضورش مستشاری است، سوریه به عنوان کشوری که دارای حاکمیت است، برای مبارزه با تروریسم با هر کشوری که بخواهد همکاری می کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در ارتباط بابازگشت سوری ها به وطنشان گفت: ما تمایل داریم که شهروندان سوری نه تنها از لبنان بلکه از همه جای دنیا به کشورشان بازگردند

ولید المعلم در رابطه با دخالت های دی میستورا در تدوین قانون اساسی سوریه بیان داشت: دی میستورا لیست اعضای کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه را ندارد و وی حق صحبت کردن در این باره را ندارد و اکثریت اعضای این کمیته 50 نفره باید از دولت سوریه باشند.

وی افزود: اقدام دی میستورا در انتشار اسامی کمیته بررسی قانون اساسی سوریه دور از شان است زیرا تصمیمات این کمیته باید به طور اجماع اتخاذ شود.

وزیر خارجه سوریه در رابطه با توافق در منطقه جنوبی گفت: زمانی که نظامیان آمریکایی از التنف خارج شوند آنوقت درباره توافق در منطقه جنوبی صحبت خواهیم کرد و هیچ یک از ادعاهای مطرح شده درباره جنوب را تا زمانی که نظامیان آمریکایی از التنف خارج نشدند باور نکنید.

ولید معلم در ادامه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی در سوریه برای تشکیل یک کمربند امنیتی حمایت می کند؛ برای ازاد سازی همه اراضی سوریه از تروریسم و اشغالگران تلاش خواهیم کرد

وی افزود: ما ترکیه را دشمنی متجاوز به خاک خود می دانم بنابراین صلاحیت حضور در مذاکرات را ندارد؛ بشار اسد رئیس جمهور اعلام کرد تنها دو گزینه وجود دارد و گزینه سومی در کار نیست؛ این دو گزینه مذاکره یا عملیات نظامی است.

ولید المعلم تاکید کرد: شهر رقه در قلب های ما قرار دارد و ما باید آن را آزاد سازیم و از نو بسازیم، 7 سال است در جنگ قرار داریم ولی هنوز نان شهروند سوری قطع نشده است، به آینده سوریه خوش بین هستیم؛ دولت برنامه هایی در دستور کار دارد.

پربیننده ترین خبرها