نخست وزیرجدید اسپانیا و نگاه مثبت به ایران و برجام

 نخست وزیرجدید اسپانیا و نگاه مثبت به ایران و برجام
شنبه 12 خرداد 1397 - 15:40

' پدرو سانچز' نخست وزیر جدید اسپانیا که دیروز (جمعه) پس از استیضاح 'ماریانو راخوی' نخست وزیر سابق، به این سمت دست یافته است، مواضعی مثبت نسبت به ایران و برجام دارد .

العالم - اروپا

سانچز و حزب سوسیالیست که وی دبیر کلی آن را بر عهده دارد، مدافع برجام هستند و این توافق بین المللی را محترم می شمارند.

سانچز برای نخستین بار در تاریخ دموکراسی 40 ساله اسپانیا ، سوگند خود را با دست گذاشتن بر روی قانون اساسی‌ و بدون اینکه انجیل و صلیبی بر روی میز باشد، یاد نمود .

در این رابطه ، پس از اینکه فیلیپ ششم در ژوییه سال 2014 به پادشاهی رسید تصمیم گرفته شد که مقامات بلند پایه آزادی برای انتخاب گزینه سوگند با صلیب و انجیل یا بدون آنها حضور داشته باشند .

بدین ترتیب سانچز ، پروتکلی که شش نخست وزیر پیش از وی در تاریخ دموکراسی اسپانیا انجام داده بودند و با حضور انجیل و صلیب ، سوگند یاد کرده بودند را شکست .

سانچز، چند ساعت پس آنکه «دونالد ترامپ» در روز 18 اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، در واکنش به این اقدام یکجانبه گرایانه واشنگتن تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید برای بازگرداندن عقلانیت تلاش فراوان انجام دهد.

وی در پیامی توییتری در این مورد گفته بود :ترامپ آمریکا را از توافقی که اوباما از طریق آن ایران را از مسابقه اتمی‌ دور کرده بود ، خارج کرد .اتحادیه اروپا باید تلاش بسیاری انجام دهد تا که عقلانیت بازگردد و مانع افزایش بی‌ ثباتی بین المللی شود .

حزب سوسیالسیت اسپانیا نیز در این رابطه ، ترامپ را به ایجاد یک سناریوی تنش و رویارویی متهم کرد .

«اکتور گومز» دبیر روابط بین المللی حزب سوسیالیست در بیانیه ای پس از اعلام خروج ترامپ از برجام ، اعلام کرد که تصمیم ترامپ در شکستن توافق هسته ای ، اشتباهی جدی است که باعث بروز تنش و رویارویی های غیرضروری خواهد شد.

وی در این بیانیه ، ابراز تاسف کرد که ترامپ به طور یکجانبه دست به اتخاذ این تصمیم زده بدون اینکه نقض برجام از سوی ایران اثبات شده باشد و اصولا ترامپ موضع مخالف در مقابل دیگر کشورهای امضا کننده برجام اتخاذ کرده است.

گومز تصریح کرد: ترامپ با این تصمیم به منافع عمومی‌ جامعه بین المللی توجه نمی‌ کند ، به هیچ عنوان به دنبال روش های خوب و دیپلماتیک نیست و تصمیم گرفته که به میراث باراک اوباما را نابود کند و به تنش ها و رویارویی ها در جهان دامن بزند.

مسئول سیاست خارجه حزب سوسیالیست از موضع قاطع اتحادیه اروپا و اراده این اتحادیه برای ادامه تلاش ها برای حفظ برجام استقبال کرده است .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها