چین تعرفه خودروهای وارداتی را کاهش می دهد

چین تعرفه خودروهای وارداتی را کاهش می دهد
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 09:09

چین در راستای اعلام برنامه درازمدت خود برای افزودن بر واردات اعلام کرد تعرفه بر روی خودروهای وارداتی را از اول جولای امسال کاهش خواهد داد.

العالم -   ایران / اقتصادی
 

هدف چین از این اقدام رساندن میزان واردات تا سه سال دیگر به ارزش 8 تا 10 هزار میلیارد دلار است.

وزارت دارایی چین درست پس از آنکه این کشور و آمریکا برای تعلیق تعرفه های متقابل به توافق رسیدند اعلام کرد که میزان تعرفه بر روی واردات خودرو را تا 15 درصد کاهش می دهد.

اگرچه کاهش این رقم تعرفه از 25 درصد تا 15 درصد بسیار چشمگیر است اما هنوز با خواست آمریکا برای رساندن آن به 2 و نیم درصد مانند تعرفه های آمریکا فاصله زیادی دارد.

وزارت دارایی چین در تارنمای خود البته این را برای خودروسازان خارجی یک اقدام مهم توصیف کرده و همزمان بسیاری از شرکت های خارجی خودروساز از آن استقبال کرده اند.

چین قبل از این هم اعلام کرده بود قصد دارد اجازه دهد به شرکت های خارجی در صورت تاسیس کارخانه خودروسازی در چین سهامی بیش از 50 درصد در اختیار داشته باشند میزان سهام این شرکت ها اکنون به 50 درصد محدود است.

از سوی دیگر پس از رایزنی های چین و آمریکا و با نظرداشت واکنش های پکن در مقابل تعرفه های جدید آمریکا بر بیش از یکهزار و 300 محصول وارداتی از چین، واشنگتن این تعرفه ها را تعلیق کرد.

اگرچه برخی بر این باورند که جنگ تجاری میان آمریکا و چین همچنان ادامه دارد اما به هر شکل با اقدام آمریکا مبنی بر تعلیق تعرفه های تجاری علیه چین، به نظر می رسد اندکی اوضاع میان دو کشور آرام شود.

اعمال تعرفه های متقابل میان دو کشور زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به 25 و 10 درصد افزایش داد.

پس از آنکه این اقدام با مخالفت اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر نظیر کره جنوبی و چین روبه رو شد، کاخ سفید اعلام کرد که اعمال این تعرفه ها درقبال کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا، آرژانتین و برزیل به صورت موقت متوقف می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها