سوآپ نفت خام کرکوک عراق به ایران آغاز شد

سوآپ نفت خام کرکوک عراق به ایران آغاز شد
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 20:20

سوآپ (معاوضه) نفت خام کرکوک عراق به ایران با رفع مسائل مرتبط با حمل و نقل از امروز (یکشنبه) آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش روز یکشنبه تارنمای وزارت نفت، تانکرهای حامل نفت خام کرکوک عراق پس از ورود به ایران، در حال تخلیه محموله در مخازن «دره شهر» بوده که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای این منظور اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، دره شهر در جنوب شرقی استان ایلام و در ساحل جنوبی رود سیمره قرار دارد. 
بر اساس این قرارداد، 30 هزار تا 60 هزار بشکه نفت خام کرکوک به وسیله تانکرهای جاده‌پیما برای تامین بخشی از خوراک پالایشگاه‌ها به ایران منتقل می‌شود.
چندی پیش مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در این باره اعلام کرد: نفت خام کرکوک عراق (برای سوآپ) پس از ارسال به ایران از تاسیسات و تلمبه خانه دره شهر به «تنگ فنی» (جنوب استان لرستان) منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می شود؛ به همین منظور سه دستگاه توربین و توربو پمپ نیز از تلمبه خانه «چشمه شور» به دره شهر منتقل و نصب می شود.
«عباسعلی جعفری نسب» افزود: مسیر خط لوله تا تنگ فنی کوتاه و حدود 31 کیلومتر بوده و از ظرفیت خوبی نیز برخوردار است.
قرارداد سوآپ نفت ایران و عراق به صورت «سیف» (CIF) امضا شده است. در قرارداد سیف، هزینه حمل و بیمه با فروشنده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس طرح سواپ، ایران نفت خام دریافتی از عراق را در پالایشگاه های داخلی مصرف کرده و ما به ازای آن را در پایانه های نفتی خلیج فارس تحویل می دهد.
کاهش هزینه حمل و نقل نفت به پالایشگاه های غرب و شمال کشور و همچنین دریافت حق ترانزیت، از مهم ترین مزیت های اجرای طرح سواپ است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها