ادامه تظاهرات در اردن برای برکناری نخست‌وزیر

ادامه تظاهرات در اردن برای برکناری نخست‌وزیر
دوشنبه 14 خرداد 1397 - 02:17

با افزایش نارضایتی ها در اردن از افزایش مالیات ها، تظاهرات مردم این کشور برای استعفای نخست وزیر در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد.

 

العالم - اردن

به گزارش الجزیره انگلیسی، افزایش مالیات ها یکی از خواسته های صندوق بین المللی پول از اردن برای کاستن از بدهی عمومی است. تظاهرات چند شب گذشته در اردن بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در پنج سال گذشته در کشوری است که یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه غرب آسیا محسوب می شود.

جنبش تظاهرات که ابتدا اتحادیه های صنفی آغازگر آن بودند، به همه شهرهای اردن گسترش یافته و اردنی ها سرخوردگی خود را به نمایش گذاشته اند.

یکی اردنی درباره این تظاهرات گفت: شهروندان اردنی اکنون هیچ قدرتی ندارند. آنها دنبال غذای روزانه برای بچه ها هستند. زن ها در سطل های زباله دنبال چیزی می گردند که با آن بچه های خود را سیر کنند. ما هر روز از افزایش قیمت ها و مالیات های جدید در بهت فرو می رویم.

یک شهروند دیگر اردنی گفت: مشکل فقط قانون مالیات نیست. جیب شهروندان اردنی الان خالی است. کاملا خالی است. بنابراین، دولت باید صدای مردم را بشنود. اردن یکی از گران ترین کشورهای منطقه و نیز جهان است. مردم هیچ چیز ندارند و این عادلانه نیست.

افزایش مالیات فروش و مالیات حقوق بگیران تظاهر کنندگان را به خشم آورده است. آنها خواهان استعفای دولت هستند. ملک عبدالله پادشاه اردن به رغم درخواست تظاهر کنندگان برای برکناری هانی الملقی نخست وزیر این کشور از وی دفاع کرده و خواستار گفتگو میان نمایندگان پارلمان و وزیران دولت شده است. ملقی برای اصلاح اقتصاد اردن و کاهش بدهی 37 میلیارد دلاری این کشور تحت فشار بین المللی است. این رقم 95 درصد از تولید ناخالص داخلی اردن است.

صندوق بین المللی پول دو سال قبل اعطای یک وام هفتصد میلیون دلاری به اردن را برای کاهش بدهی عمومی این کشور و افزایش رشد اقتصادی تصویب کرد. اردن به شدت به کمک های مالی آمریکا، امارات عربی متحده و تا این اواخر عربستان سعودی وابسته بوده است.

عربستان اکنون کمک های مالی خود را به اردن قطع کرده است. ملک عبدالله از متحدان کلیدی آمریکا در این منطقه مهم راهبردی و همسایه سوریه، اسرائیل و عراق است. تلاطم و بی ثباتی منطقه ای مشکلات مالی اردن را بدتر کرده است.

دولت اردن می گوید میزبان یک میلیون و چهارصد هزار آواره سوری است و چشم اندازی از بازگشت آنها در آینده نزدیک به کشورشان دیده نمی شود.

اردن همچنین تعداد زیادی از آوارگان جنگ عراق را در خاک خود جا داده است. افزون بر آن، نزدیک به دو میلیون آواره فلسطینی نیز در اردن به سر می برند. اردن اخیرا طرح افزایش قیمت بنزین را در مواجهه با اعتراضات لغو کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها