جزئیات گفت‌وگوی قاطع «صنعاء» با فرستاده سازمان ملل به یمن

جزئیات گفت‌وگوی قاطع «صنعاء» با فرستاده سازمان ملل به یمن
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 15:11

رئیس شورای عالی سیاسی یمن درگفت‌وگو با فرستاده سازمان ملل تاکید کرد که خروج نیروهای خارجی از یمن و اولویت دادن به امنیت یمن باید در هرگونه سندی که روی میز مذاکرات (آینده) ارائه می‌شود، درج شود.

العالم _ یمن

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن عصر دیروز در صنعاء میزبان «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن بود.

به نوشته پایگاه خبری «المسیرة»، وی در این دیدار بر اهمیت دادن به امنیت یمن و ثبات آن در هر گفت‌وگو و مناقشه‌ای تاکید کرد و در عین حال گفت که در هر برگه‌ای که بر روی میز مذاکرات می‌آید؛ درج شود که باید نیروهای خارجی از یمن خارج شوند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، طرح فرستاده ویژه سازمان ملل و دستور کاری که وی به شورای امنیت در 19 ژوئن جاری ارائه خواهد کرد، بررسی شد.

در آغاز گفت‌وگوی المشاط با فرستاده سازمان ملل، وی تاکید کرد که کلیه مصوبات سازمان ملل و قوانین بین‌المللی درباره احترام به حاکمیت و استقلال کشورها باید اساس هرگونه تحرک یا اقدام سیاسی و مذاکرات در یمن باشد.

وی افزود: در عین حال که دستهای ما در خندق دفاع از وطن، حاکمیت، امنیت، وحدت و استقلال آن بر روی ماشه تفنگ است، آنها را برای صلح هر زمانی که شاهد جدیت تحقق آن از سوی طرف‌های دیگر باشیم، دراز می‌کنیم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: ما امیدوار بودیم که این دیدار به بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء و پرداخت حقوق کارمندان و رفع محاصره بنادر یمنی و دادن اجازه برای ورود مواد ضروری کشور منجر شود و  مواد لازم برای امدادرسانی و تغذیه میلیون‌ها شهروند یمنی تحت محاصره که از بزرگترین مصیبت انسانی در عصر حاضر رنج می‌برند، ارائه شود.

مهدی المشاط تاکید کرد: هزاران بیمار و زخمی یمنی امروز بین مرگ یا ربوده شدن در مسیر مناطق اشغال شده و فرودگاه‌های عدن و سیئون قرار گرفته‌اند و این جنایت شرم‌آوری است که همه طرف‌های مستقیم یا غیر مستقیم شرکت‌کننده در تجاوز به یمن در آن سهیمند. سازمان ملل باید به وظیفه خود در کاستن این مصیبت انسانی عمل کند و اولویت را رفع محاصره از فرودگاه صنعاء و بنادر یمنی و توقف تجاوز و بازی با حاکمیت یمن و سرنوشت مناطق تحت اشغال این کشور قرار دهد.

وی تاکید کرد که یمن با صلح، صلحی شجاعانه در زمانی که واقعا قصد و نیت تحقق آن وجود داشته باشد، همراه است. باید به امنیت و ثبات یمن در هر مناقشه و گفت‌وگویی اهمیت ویژه‌ای داده شود. همان‌گونه که به امنیت کشورهای همسایه آن اهمیت داده می‌شود، یمن نیز یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است که اهمیت دادن به امنیت آن در اولویت است. به ما تجاوز شده است و ما کسانی هستیم که دیگران در امور ما دخالت کرده‌اند و تلاش دارند با امنیت و ثبات کشورمان بازی کنند. باید به یمن و امنیت و حاکمیت آن اهمیت داده شود زیرا این کشور حتی یک روز نیز، تهدیدی برای کشورهای دیگر نبوده است و کشورهای حمله کننده به یمن منبع شر هستند.

المشاط افزود: دشمن متجاوز حتی با ترور شهید «صالح الصماد» (رئیس پیشین شورای عالی سیاسی یمن)، هیچ جدیتی از خود برای توقف تجاوزاتش نشان نداده است و حملات اخیر به ساحل غربی یمن، پدیدار شدن آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها در این مقابله و دخالت مستقیم آنها در این نبرد و ...علامت سوالهای زیادی را به وجود آورده است.

در مقابل فرستاده ویژه سازمان ملل نیز از رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای دادن این فرصت دیدار تقدیر کرد و ترور شهید صالح الصماد را به او و ملت یمن تسلیت گفت و آن را حادثه‌ای دردناک توصیف کرد و شرحی از تلاش‌هایش در مرحله پیش و تماس‌های متعددش با کلیه طرف‌ها ارائه داد.

وی افزود که مرحله جدیدی از مذاکرات و گفت‌وگوها را با تمرکز بر بعد انسانی و رفع رنج‌های بی سابقه ملت یمن همزمان با پیشر بردن مسائل مربوط به حل و فصل سیاسی بحران یمن آغاز خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها