تحلیل رسانه های عربی از ماموریت ضد برجامی نتانیاهو

تحلیل رسانه های عربی از ماموریت ضد برجامی نتانیاهو
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 17:45

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رایزنی با مقامات اروپایی درباره برجام درشرایطی راهی اروپا شده که به دلیل حمایت اتحادیه اروپا از برجام، توفیقی در کارزار ضد برجامی خود به دست نخواهد آورد.

العالم ـ گزارش 

«بنیامین نتانیاهو» روز گذشته 14 خرداد ماه سفر دوره ای خود را به اروپا با سفر به آلمان آغاز کرد. 
نتانیاهو بعد از ظهر دیروز با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در برلین دیدار و گفت وگو کرد و سپس دو طرف در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند. 
دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس طی امروز و فردا از دیگر برنامه های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به اروپا است.
نتانیاهو پیش از سفر به اروپا گفته بود که مساله ایران محور اصلی دیدارهای او در این سفر است. با این حال به نظر می رسد این تحرکات نتانیاهو با ناکامی روبرو خواهد شد. زیرا پیش از این اروپایی ها به همراه چین و روسیه وعده داده اند تا برجام را زنده نگه دارند. 
در این مطلب تحلیل های رسانه های عربی درباره سفر نتانیاهو به اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.

اروپا از نتانیاهو استقبال نمی کند

روزنامه های «الحیات» چاپ لندن، «الغد» اردن، «ندی البلد» مصر و صفحه عربی تارنمای «فرانس پرس» با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی و تلاش او برای جلوگیری از حمایت این کشورها از توافق هسته 
ای، دفاع کشورهای اروپایی از توافق هسته ای را در کانون توجه قرار دادند. 
به نوشته روزنامه الحیات، نتانیاهو روز دوشنبه سفر اروپایی خود را از آلمان آغاز کرد. او در این سفر سه روزه تلاش می کند کشورهای اروپایی را خرسند سازد تا موضع حمایتی خود از توافق هسته ای ایران را تغییر دهند. 
در این زمینه «جرمی ایساشاروف» معاون سابق امور راهبردی وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل به «فرانس پرس» گفت: باید به هر بهایی شده مانع از پیشرفت هسته ای ایران شد. ما درباره چگونگی شیوه های نظارت بر فناوری هسته ای ایران با کشورهای اروپایی اختلاف نظر داریم که برای رسیدن به هدف مشترک تلاش می کنیم. 
به نوشته روزنامه الحیات، کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس با وجود عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای به شدت از این توافق حمایت می کنند. این کشورها با هماهنگی روسیه و چین برای نجات توافق هسته ای تلاش می کنند. 
در این زمینه «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان پنجشنبه هفته گذشته در برلین از «وانگ یی» همتای چینی خود استقبال کرد. او در این دیدار گفت: آلمان خواهان حفظ توافق هسته ای و باقی ماندن ایران در این توافق است. 
وزیر امور خارجه چین هم از کاهش اعتماد به آمریکا در دوران ترامپ انتقاد کرد و گفت: از آشکارترین مسائل در قانون بین الملل این است که باید به توافق نامه های بین المللی پایبند بود. 
به نوشته تارنمای فرانس پرس، نخست وزیر رژیم اسرائیل امیداور است که در سفر خود به اروپا دیدگاه کشورهای اروپایی درباره توافق هسته ای ایران و نحوه برخورد با این کشور را تغییر دهد. این سفر با پنجاه و یکمین سالگرد جنگ شش روزه سال 1967میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن همزمان شده است. این سفر در شرایطی است که پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس، کینه و کدورت ها نسبت به اسرائیل افزایش یافته است، مردم فلسطین در نوار غزه دست به تظاهرات می زنند ، خواهان بازگشت به وطن خود هستند و درگیری ها در مرزهای سرزمین اشغال شده و نوار غزه ادامه دارد. 
به نوشته روزنامه الغد، برخلاف پافشاری آمریکا و رژیم اسرائیل برای برهم زدن توافق هسته ای، کشورهای اروپایی پایبندی خود به این توافق را مورد تاکید قرار می دهند.
یک دیپلمات اروپایی گفته است نتانیاهو در سفر به اروپا جایگزین توافق هسته ای را به آنگلا مرکل، ترزامی و ماکرون پیشنهاد خواهد کرد. اما رهبران اروپا با اشتیاق از این موضوع استقبال نخواهند کرد. اروپایی ها موضع یکپارچه خود درباره ادامه توافق هسته ای را پیش می برند. 
به نوشته روزنامه ندی البلد، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین و آمریکا در مذاکره برای رسیدن به توافق هسته ای نقش داشتند. پس از خروج آمریکا از این توافق دیگر کشورها به طور آشکار پایبندی خود به این توافق را اعلام کردند. 
رئیس دفتر ماکرون تصریح کرده است فرانسه برای گفت و گو با ایران تلاش خواهد کرد و گفته، پاریس در کنار آلمان و انگلیس در این زمینه موضع خود را آشکار اعلام کرده و به توافق کنونی پایبند هستند. 
ندی البلد افزود: بر خلاف ادعای آمریکا و رژیم اسرائیل علیه ایران و توافق هسته ای، اروپا تلاش می کند توافق هسته ای کارآمد باشد و ایران هم به این توافق پایبند بوده است. 
«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته گذشته تصریح کرد: جایگزینی برای توافق هسته ای وجود ندارد. 
شکست نتانیاهو و ترامپ در کارزار ضد برجامی 
روزنامه های «الاهرام» و «ندی البلد» مصر و «هسپرس» مغرب و صفحه عربی شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه شکست نتانیاهو و ترامپ در کارزار ضد ایرانی را بررسی کردند. 
روزنامه الاهرام نوشت: نگرانی مقام های رژیم اسرائیل در سفرهای پیاپی آنان آشکار است. رهبران این رژیم واقعیت ها را انکار می کنند. حتی آنان ادعا کرده اند که در ماه گذشته موشک های سوریه جولان را هدف قرار نداده و به حضور نیروهای ایران در مرزهای جولان پایان داده اند. مقام های این رژیم در سخنرانی های خود هم سردرگم و آشفته هستند. 
نتانیاهو از یک سو به قدرت بیش از حد این رژیم مباهات می کند و از سوی دیگر تظاهر به مظلومیت می کند و خواستار نجات این رژیم از خطرهایی است که پیرامون آن را فراگرفته است. 
به نوشته روزنامه الاهرام، طرح نتانیاهو و ترامپ به زودی شکست خواهد خورد. هدف آنان تحمیل تحریم ها علیه ایران بود. آنان در اندیشه ائتلاف سازی بین المللی برای محاصره و هدف قرار دادن ایران بودند. اما سیاست های نتانیاهو و ترامپ سبب شده است که آنان همپیمانان خود را از دست بدهند. اروپا عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای و انتقال سفارت آمریکا به قدس و کشتار مردم غزه را محکوم کرده است. از این رو، آن دو نمی توانند تصمیم به جنگ بگیرند. 
به نوشته روزنامه هسپرس، «بنجامین میلر» استاد علوم سیاسی و کارشناس مسائل امنیتی گفته، هدف نتانیاهو از سفر به اروپا آشکار است. او تلاش می کند موضوع هسته ای ایران را مطرح کند و سبب شود کشورهای اروپایی شیوه های ترامپ را دنبال و برای تعدیل یا لغو توافق هسته ای ایران تلاش کنند. شایسته است یاد آوری شود که کشورهای اروپایی از توافق هسته ای ایران دفاع می کنند. حتی پس از اینکه رژیم اسرائیل با ارائه اسنادی غیر واقعی مدعی شد که ایران هنوز هم برنامه هسته ای خود را ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا به نوشته روزنامه ندی البلد، «عودید عیران» سفیر سابق رژیم اسرائیل در اتحادیه اروپا گفت: احتمال اینکه نتانیاهو بتواند نظر اروپایی ها را درباره توافق هسته ای تغییر دهد، اندک است. شاید او بتواند نظر آنان را درباره برخی جزئیات مندرج در این توافق تغییر دهد. 
او گفت برکسی پوشیده نیست که نخست وزیر اسرائیل می خواهد این توافق را به طور کامل تغییر دهد و توافق دیگری را جایگزین آن کند که دیگر مسائل را هم در برداشته باشد. اما او نمی تواند سیاست این کشورها را در این زمینه تغییر دهد. او در دیگر درخواست های خود از کشورهای اروپایی برای خارج کردن نیروهای ایران از سوریه نیز دستاوردهای اندکی به همراه خواهد داشت. 
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «احمد یوسف» مدیر اجرایی مرکز پژوهش های خاورمیانه ای پاریس هم خاطرنشان کرده، ماموریت نتانیاهو در اروپا تقریبا شکست خورده است. زیرا کشورهای اروپایی برای ادامه توافق هسته ای و اهمیت حفظ آن توافق نظر دارند. 

پربیننده ترین خبرها