سخنگوی موگرینی: گام‌های ایران نقض برجام نیست

سخنگوی موگرینی: گام‌های ایران نقض برجام نیست
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 21:43

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدامات جدید ایران در زمینه برنامه هسته‌ای گفت که «گام‌های اعلام شده توسط ایران نقض کننده برجام نیستند.»

العالم ـ اروپا

سخنگوی فدریکا موگرینی که پیشتر گفته بود در حال بررسی مواردی اعلامی توسط رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هستند، به تازگی گفته است: «در پی ارزیابی اولیه، گام‌های اعلام شده فی نفسه ناقض برجام نیستند.»

وی خاطرنشان کرده، «اما در این مقطع حساس کنونی، این [گام‌ها] به اعتمادسازی در زمینه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کمک نخواهد کرد.»

به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پی دستور روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی برای آغاز آماده‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای به‌منظور دستیابی به ظرفیت غنی‌سازی 190 هزار سو، امروز در کنفرانس خبری اعلام کرد که پیش از برجام، زیرساخت برقی نطنز برای اهداف بلند‌مدت آن مناسب نبود، ولی الان تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: نامه‌ای را به آژانس در خصوص برخی فعالیت‌ها دادیم و آنگونه که سفیر ایران در وین گفت این نامه دیروز تحویل شد و بنابراین قدم اولیه را برداشتیم و اقدامات روی زمین را از امروز آغاز کردیم و امیدوارم فرداشب از نطنز از طریق صدا و سیما درباره یکی از موارد افتخار آفرین که مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید است مصاحبه‌ای انجام دهم.

صالحی خاطرنشان کرد، طرح‌هایی که داریم خلاف برجام نیست، ما برجام را می‌شناسیم، برای مثال ساخت UF6 از کیک زرد، ما کارخانه آن را داریم و بعد از برجام ذخایر خود را 400 تن افزایش دادیم و این کارخانه پس از 10 سال توقف، بازسازی  و عیوب آن را رفع می‌شود و آن را به کار می‌اندازیم. اینکه کیک زرد را به UF6 تبدیل می‌کنیم خلاف برجام نیست.

صالحی اظهار داشته، واکنش ایران به معنای شکست مذاکرات نیست و تا جایی که من از دوستان وزارت خارجه مطلع هستم به طور نسبی رضایت‌مندی است اما فقط به خاطر اینکه طرف مقابل احساس نکند ما در شرایطی هستیم که هم برجام را بپذیریم و هم تحریم را، دوستان تصمیم گرفتند چنینی اقداماتی انجام شود.

وی همچنین در خصوص بازطراحی راکتور اراک خاطرنشان کرد، ما در این زمینه جلوتر از زمان‌بندی آن هستیم، ما طراحی پایه و طراحی مفهومی آن را تمام کرده‌ایم و این طراحی‌ها از نظر فنی تأیید شده است. هم‌اکنون طراحی‌های فنی و تفصیلی آن را ایران انجام می‌دهد و طراحی‌های قبلی را هم ایران انجام داده است. طراحی تفصیلی را به طرف چینی داده‌ایم و هیئت ما الان در چین است و در آستانه تهیه نقشه و ساخت تجهیزات جدید همچون کالاندریا و سفارش تجهیزات هستیم.

پربیننده ترین خبرها